Pandemia pozbawiła CCC miliarda złotych wpływów
Zamknięcie sklepów na siedem tygodni i spadek odwiedzalności w salonach spowodowały utratą przez grupę CCC około 1 mld zł wpływów - szacuje spółka we wstępnych wynikach za drugi kwartał.
Przychody producenta i dystrybutora obuwia spadły w okresie kwiecień-czerwiec o 21 proc., do 1,3 mld zł. Czynnikiem decydującym po pogorszeniu wyników była pandemia koronawirusa i czasowe zamknięcie sklepów. Dopiero pod koniec czerwca 95 proc. salonów CCC wznowiło działalność.
W tym czasie firma postawiła na rozwój sprzedaży internetowej. W efekcie udział przychodów online w sprzedaży grupy wzrósł do 48 proc. z 21 proc. rok wcześniej. Spółka uruchomiła platformy online i aplikacje na nowych rynkach zagranicznych w Rumunii, Austrii i na Węgrzech. W maju platforma ccc.eu miała rekordową sprzedaż - blisko 40 mln zł. Sklep online odnotowuje poziom nawet 13,5 mln wizyt miesięcznie.
- Wstępne dane za drugi kwartał pokazują, że ustabilizowaliśmy sytuację, wykorzystując wszystkie dostępne możliwości. W obliczu pandemii przyspieszyliśmy tempo rozwoju e-commerce. (...) Mamy około 60 różnych platform do sprzedaży w sieci, w tym także aplikacji mobilnych - mówi Marcin Czyczerski, prezes CCC.
Czas pandemii spółka wykorzystała na uporządkowanie kwestii finansowych. Podjęła rozmowy o renegocjacji czynszów w galeriach, przeprowadziła emisję akcji, pozyskując 0,5 mld zł, porozumiała się z bankami i obligatariuszami w sprawie przedłużenia finansowania. Skorzystała też z programów pomocowych.
Zysk brutto ze sprzedaży grupy spadł w drugim kwartale o 26 proc., do 620 mln zł. Wynik EBIT oraz EBITDA wyniosły, odpowiednio, 34 i 187 mln zł. Zmniejszyły się też koszty - ich poziom wyniósł 585 mln zł o był o 17 proc. niższy niż przed rokiem. Było to możliwe dzięki oszczędnościom w obszarze wynagrodzeń, logistyki, usług obcych i marketingu.
Grupa związała w drugim kwartale rezerwy na wydatki restrukturyzacyjne w kwocie 147 mln zł. Są one związane głównie z zamknięciami wybranych sklepów na rynku niemieckim, finalizacją aktywności w zakresie sponsoringu sportowego oraz z jednorazowymi kosztami związanymi z refinansowaniem.
Po uwzględnieniu tych rezerw wynik EBIT oraz EBITDA wyniosły, odpowiednio, minus 112 i 40 mln zł.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec drugiego kwartału 2020 roku wynosiła 761 tys. mkw., co oznacza, że rok do roku zwiększyła się o blisko 8 proc. Od początku 2020 roku wzrosła tylko o 2 tys. mkw. Jest to zgodne ze strategią, która zakłada optymalizację powierzchni handlowej. Ze względu na niepewność związaną z koronawirusem spółka znacznie ograniczyła plan otwarć w dalszej części roku.
Na koniec kwietnia grupa była obecna w 29 krajach - w 23 sprzedaż prowadzona jest w 1208 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. W 2019 roku klienci CCC nabyli we wszystkich kanałach sprzedaży ponad 52 mln par obuwia.
Monika Borkowska