Pendolino już u bram

9 sierpnia z fabryki firmy Alstom we włoskim Savigliano wyjedzie w podróż do Polski pierwszy skład Pendolino, zapowiada "Gazeta Wyborcza".

Pociąg przyjedzie na własnych kołach, ale od włoskiej granicy będzie ciągnięty przez lokomotywę należącą do PKP Cargo.

Już 12 sierpnia cały konwój odwiedzi Wrocław, a później trafi na tor w Żmigrodzie, na którym eksperci Instytutu Kolejnictwa będą go testowali, a PKP InterCity będzie szkoliło maszynistów. Testowe Pendolino pojedzie w Polsce 280 km/godz.

PKP InterCity zamówiło we francuskim Alstomie 20 składów Pendolino zwanych Express InterCity Premium. Ich koszt sięga 400 mln euro, ale razem z budową centrum serwisowego na warszawskiej Pradze i utrzymaniem przez 17 lat będzie to 665 mln euro.

Reklama

Rewolucja na torach

Prezes PKP Jakub Karnowski liczy, że dzięki inwestycjom w tory i tabor zatrzyma ucieczkę pasażerów od kolei, spłaci 4 mld zł długu kolejowej grupy i doprowadzi do tego, że w 2015 r. wypracuje ona 1 mld zł zysku, pisze dzisiejszy "Puls Biznesu", który poznał założenia nowej strategii PKP.

Według gazety strategia ta opiera się na czterech filarach. Pierwszy z nich to sprawy systemowe i zmiany regulacyjne. Zakłada się zwiększenie o 600 mln zł przychodów z przewozów pasażerskich, m.in. z powodu inwestycji w tabor. Liczba pasażerów powinna się zwiększyć z 32 do 37 mln osób. Nastąpi skrócenie czasu przejazdu po liniach kolejowych i zmniejszenie opóźnień.

Filar drugi, to finanse. Tu w grę wchodzi zmodernizowanie 2,2 tys. skrzyżowań, zakup 700 rozjazdów, lepsza ochrona dworców, wydłużenie okresu użyteczności torów o 35-40 lat. Zakłada się obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury.

Klienci - filar trzeci - powinni być usatysfakcjonowani wzrostem liczby nowych i używanych wagonów o ponad 1000 sztuk (60 proc.). Kolej liczy na wzrost poziomu zadowolenia pasażerów do 75 punktów na 100 możliwych do osiągnięcia.

Wreszcie filar ostatni - zarządzanie grupą PKP. Tu planuje się zmniejszenie historycznego długu (4 mld zł) nawet o połowę i obniżenie do 2015 r. kosztów o 1 mld zł, podaje "PB".

PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | transport | koleje | Alstom | Pendolino
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »