Pierwszy polski Dreamliner został uziemiony! Może odleci...
Dzisiejsze loty szkoleniowe na Dreamlinerze zostały odwołane - dowiedział się reporter RMF FM Paweł Świąder. Jutrzejsze stoją pod znakiem zapytania. - Trzeba wyregulować jeden z elementów podwozia - twierdził rano Leszek Chorzewski, rzecznik LOT-u. Po południu sytuacja się zmieniła...
Niestety, narzędzia potrzebnego do wyregulowania jednego z elementów podwozia nie ma w Polsce. Technicy Boeinga szukają go wszędzie tam, gdzie są już te samoloty, czyli między innymi w Seattle i Tokio.
Chorzewski podkreśla, że nie jest to awaria. Kwestia wyregulowania małego podzespołu.
- Tyle mogę powiedzieć - skomentował w rozmowie z dziennikarzem RMF FM.
Część, która wymaga regulacji, także została zamówiona. Takie są procedury w razie, gdyby okazało się, że jej wymiana jest jednak potrzebna. Sama część przyleci do Warszawy w południe. Kiedy będzie owo narzędzie? Nie wiadomo.
Z OSTATNIEJ CHWILI
Prawdopodobnie dziś po południu loty szkoleniowe na Dreamlinerze zostaną wznowione. Jak dowiedzieli się reporterzy RMF FM, uda się wyregulować element podwozia maszyny bez sprowadzania specjalnego urządzenia z zagranicy. Taką decyzję podjął LOT po konsultacjach z technikami Boeinga.
Paweł Świąder, Edyta Sienkiewicz
- - - - - -
Pierwszy Boeing 787 Dreamliner Polskich Linii Lotniczych LOT wylądował w czwartek 15 listopada 2012 r. przed godz. 11.00 na warszawskim Lotnisku Chopina. Wystartował z lotniska w Everett koło Seattle. Lot trwał blisko 10 godzin. Dreamliner wylądował mniej więcej 20 minut później niż planowano. Przed lądowaniem wykonał dodatkowy przelot nad lotniskiem.
W trakcie rejsu przez Atlantyk maszynę pilotowało czterech polskich kapitanów. Podczas startu i lądowania za sterami siedzieli amerykańscy piloci - instruktorzy. Na pokładzie samolotu byli przedstawiciele PLL LOT, rządu, firmy Boeing.
Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały pierwszego z ośmiu zamówionych Boeingów 787 Dreamliner we wtorek, 13 listopada w USA. Przewoźnik stał się tym samym pierwszą w Europie linią lotniczą, która ma w swojej flocie tego typu maszynę.
Pierwszą na świecie linią lotniczą, która otrzymała B787, była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ubiegłego roku Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu.
Boeing 787-8 "Liniowiec marzeń" w wersji podstawowej ma 57 m długości, 17 m wysokości, 60 m rozpiętości, 250-290 miejsc. Dookoła świata samolot tego typu leci w 42 godziny i 27 minut. Stanowi to nowy rekord prędkości dla samolotów o masie 440 000-550 000 funtów.