PKP Cargo żądają rekompensaty za decyzję byłego premiera, resort aktywów odpowiada. "Nie ma podstaw"

Decyzja premiera Morawieckiego z 2022 r., polecająca PKP Cargo przewóz węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks nie daje podstaw prawnych do wypłaty przewoźnikowi kosztów transportu czy rekompensaty - poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Nie ma podstaw do podpisania przez Ministra Aktywów Państwowych umowy z PKP Cargo na podstawie decyzji, wydanej przez Prezesa Rady Ministrów 25 lipca 2022 r. - uważa MAP. Według resortu aktywów należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte.

Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji - podkreśliło MAP. Resort dodał, że w środę wysłał do PKP Cargo odpowiedź na pismo spółki, w którym jej zarząd zwrócił się do Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty za realizację tzw. decyzji węglowej. MAP zaznaczyło także, że obecnie pośredni nadzór nad PKP Cargo wykonuje Minister Infrastruktury.

Reklama

"Decyzja węglowa" premiera Morawieckiego. O co chodzi?

Jak przypomniało MAP, 25 lipca 2022 r. ówczesny premier Mateusz Morawiecki wydał decyzję, polecającą PKP Cargo przetransportowanie koleją węgla, kupionego i sprowadzonego do Polski przez PGE Paliwa oraz Węglokoks. Poniesione przez PKP Cargo koszty transportu węgla zostały w pełni zapłacone przez spółki kupujące. Spółka PKP Cargo potwierdziła także uzyskanie przychodu z tego tytułu - podkreśliło MAP. Dlatego, w ocenie ministerstwa, brak jest podstaw do podpisania przez Ministra Aktywów Państwowych umowy z PKP Cargo na podstawie wydanej decyzji.

W przypadku zawarcia umowy przez Skarb Państwa - Ministra Aktywów Państwowych z PKP Cargo finansowanie realizacji polecenia, czyli transportu węgla kupionego przez PGE Paliwa i Węglokoks powinno nastąpić ze środków budżetu państwa. Jednak w toku prac nad projektem umowy, resort aktywów uzyskał potwierdzenie od PKP Cargo i spółek kupujących, że koszty transportu węgla, kupionego i przewożonego przez PKP Cargo - na podstawie decyzji - zostały pokryte przez kupujących, w oparciu o umowy handlowych zawarte przez nich z przewoźnikiem.

Wobec powyższego, z uwagi na zastosowany rynkowy mechanizm finansowania, ewentualna umowa, ze względu na ryzyko podwójnego finansowania działań realizowanych przez spółkę na mocy decyzji Prezesa Rady Ministrów, nie może obejmować finansowania transportu węgla - oceniło MAP. Jak przypomniało, treść decyzji określa wprost sfinansowanie wyłącznie kosztów transportu węgla, jednocześnie decyzja nie wskazuje możliwości pokrycia żadnych innych kosztów poniesionych przez PKP Cargo, a związanych z wykonaniem polecenia, nawet jeśli takie koszty faktycznie zaistniały.

"Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo S.A. zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia we wskazanej podstawie prawnej" - twierdzi MAP.

PKP Cargo: By wykonać decyzję premiera zerwano szereg kontraktów

Władze PKP Cargo stoją na stanowisku, że wykonanie decyzji premiera pociągnęło za sobą konieczność zerwania szeregu kontraktów z klientami i utraty przychodów z nich, co było jedną z przyczyn kłopotów finansowych, w jakich przewoźnik się obecnie znajduje.

"Ministerstwo Aktywów Państwowych rozumie, w jakiej sytuacji mogła znaleźć się spółka PKP Cargo w wyniku decyzji podjętych przez premiera Mateusza Morawieckiego. Jednakże, w świetle faktów, należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte" - napisało z kolei MAP.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika - PKP Cargo. Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP Cargo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »