PKP Intercity: Bilety dwa razy tańsze!

PKP Intercity na tanie połączenia Przewozów Regionalnych odpowiedziały serią promocji. Pasażerowie się cieszą, ale eksperci ostrzegają przed negatywnymi konsekwencjami ślepej rywalizacji.

Zaplanuj z nami swoje wakacje!

Samoloty, hotele, mapy, autokary, noclegi - wybierasz się na wakacje? Sprawdź ceny!

PKP Intercity nie zamierzają oddać pasażerów spółce PKP Przewozy Regionalne (PKP PR). Podróż nowoczesnym, klimatyzowanym pociągiem Intercity z Warszawy do Gdyni kosztuje zaledwie 29 zł, do Krakowa 49 zł. O 10 zł więcej trzeba zapłacić za pokonanie dłuższych tras, np. z Krakowa do Gdyni. Ofertą taniego biletu spółka objęła aż 66 połączeń: 23 pociągi intercity, 26 ekspresów oraz 17 pod szyldem Tanich Linii Kolejowych.

Intercity podniósł rękawicę

Na trasy wyruszyły także dodatkowe pociągi dla turystów wybierających się nad morze (Ustka, Łeba, Trójmiasto, Świnoujście), w góry (Zakopane, Krynica, Szklarska Poręba) lub na Mazury (Mikołajki, Ełk, Olsztyn). Bilet za 169 zł uprawnia do czterech przejazdów wszystkimi pociągami spółki Intercity.

Ofensywa Intercity to odpowiedź na ofertę konkurenta - PKP PR. Od kwietnia przewoźnik, który w grudniu 2008 r. przeszedł w ręce 16 marszałków, uruchamia tanie pociągi InterRegio. W trakcie przekazywania udziałów samorządom spółka musiała oddać PKP Intercity pociągi pospieszne. Teraz wznawia te połączenia.

Zdrowa konkurencja?

Bilety na niektórych dublujących się trasach z Intercity są nawet dwa razy tańsze. Pociągi PKP PR trasę z Warszawy do Krakowa pokonują 30 min wolniej od IC, a kosztują 40 zł. Za tani bilet u konkurencji na tej samej trasie trzeba zapłacić 49 zł, ale Intercity w promocji oferuje tylko od 60 do 100 biletów na pociąg.

Eksperci uważają, że rywalizacja kolejowych przewoźników może mieć negatywne skutki.

- Gdyby w ten sposób walczyły ze sobą podmioty w doskonałej kondycji i świetnie zarządzane, byłbym spokojny. Tymczasem w obu spółkach wciąż są zbyt duże koszty działalności - mówi Adrian Furgalski, analityk rynku transportu.

Według Adama Fularza, eksperta związanego z Polską Akademią Nauk, Przewozom Regionalnym nie zaszkodzi rywalizacja z IC.

- Pociągi dalekobieżne to niewielki procent uruchamianych przez spółkę połączeń. Z nimi czy bez nich Przewozy Regionalne czeka bardzo trudna przyszłość - mówi Adam Fularz.

Według niego PR powinny także zainwestować w nowe pociągi.

- Inaczej o prawdziwej konkurencji z PKP IC nie będzie nawet mowy - dodaje ekspert.

Kto zapłaci za wojnę o klienta?

Tomasz Moraczewski, nowy prezes PKP PR, przyznał, że pociągi InterRegio będą deficytowe średnio w ok. 20 proc. Dlatego warunkiem ich uruchomienia była pisemna deklaracja samorządów, że w razie niepowodzenia pokryją one straty.

- Niektóre połączenia, np. z Warszawy do Krakowa, cieszą się tak dużą popularnością, że może zarobią na pozostałe - mówi Piotr Olszewski z PKP PR.

Obie spółki zakończyły 2008 rok ze stratą. Jaką - nie wiadomo - nie podały jeszcze wyników. W gorszej sytuacji są PKP PR, bo domagają się nawet pomocy z budżetu państwa. Spółka oficjalnie zapewnia, że jest w coraz lepszej kondycji finansowej i powoli spłaca ponad 100 mln zł długu za dzierżawę kas, rozliczenia za sprzedane bilety oraz dostęp do torów.

- Zaległości wobec PKP IC są już na bieżąco regulowane - mówi Piotr Olszewski.

Zapewnia, że tylko w ciągu dwóch ostatnich dwóch tygodni na konto IC spółka przesłała ok. 10 mln zł.

Spółki rywalizują o względy pasażerów na każdym polu. Gdy Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 2010 roku przewoźnicy będą musieli zwracać pieniądze za opóźnione pociągi, PKP PR poprosiły o zwolnienie z tego obowiązku. IC poinformowało, że zacznie oddawać pieniądze już po wakacjach.

Przewoźnicy potrafią także współpracować. Wczoraj porozumieli się w sprawie sprzedaży biletów na dworcach - po 1 lipca pasażerowie nadal będą mogli kupować bilety obu przewoźników niezależnie od tego, kto dzierżawi kasę.

Maciej Szczepaniuk

Zaplanuj wakacje już teraz - tanie bilety lotnicze, promocyjne oferty turystyczne.

CZYTAJ TAKŻE:

Gdzie zatankować przed urlopem?

Jak podróżować samolotem?

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: PKP | pociągi | pasażerowie | bilety | tanie | ekspert | Intercity | wakacje | PKP Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »