PKP Intercity kupią od spółki Newag 20 elektrycznych lokomotyw. Koszt to ponad 500 mln zł
Tabor PKP Intercity zostanie powiększony o 20 lokomotyw elektrycznych Griffin z Newagu - poinformował kolejowy przewoźnik. W czwartek spółki podpisały umowę wartą ponad 500 mln zł brutto.
Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.
- W tych trudnych popandemicznych czasach, kiedy na wschodzie toczy się wojna, a światowa gospodarka nie jest w najlepszej formie, niezwykle ważne są takie kontrakty - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W czwartek PKP Intercity podpisały umowę wartą ponad 500 mln zł brutto z nowosądecką spółką Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Chodzi o lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h o budowie modułowej i zasilane z sieci trakcyjnej 3 kV DC.
Przewoźnik tłumaczy, że bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system ETCS poziomu L1 i L2, oraz systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy. Lokomotywy będą miały także nadajniki GPS.
Zdaniem wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego wybór Newagu zyski z tego typu transakcji "będą zauważalne dla wszystkich stron - kolejarzy, przemysłu i przede wszystkim pasażerów".
Jak wskazał Andrzej Olszewski z zarządu PKP SA, tego rodzaju zakupy świadczą o modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej.
- Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych - zaznaczył Jarosław Oniszczuk z zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity dwa lata temu odebrały od Newagu 30 lokomotyw elektrycznych, które rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu wyniosła wówczas 551,4 mln zł brutto.
Minister Adamczyk przypomniał, że pojazdy Newagu z poprzedniego zamówienia zostały oklejone specjalną grafiką promującą akcję "Kupuj świadomie - produkt polski". - Jak widać, nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity zainwestowały już 7,5 mld złotych, a 99 proc. tej kwoty trafi do polskich producentów - podkreślił.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Zobacz również: