Reklama

PKP Intercity: Kusi Pendolino oraz darmowym WiFi

W czerwcu tego roku w pierwszych czterech pociągach PKP Intercity pasażerowie będą mogli korzystać z bezprzewodowego internetu. W pierwszej kolejności darmowe WiFi będzie dostępne w pociągach łączących Warszawę z Krakowem, Trójmiastem, Katowicami i Wrocławiem.

Z informacji spółki PKP Intercity wynika, że w pierwszym pociągu - prawdopodobnie do Krakowa - bezpłatny internet pojawi się już w pierwszych dniach czerwca, a do wakacji WiFi będzie w sumie w co najmniej 4-5 pociągach.

"Co najmniej do końca roku WiFi będzie bezpłatne dla pasażerów. W tym czasie operator - T-Mobile - będzie testował pracę sieci oraz efektywność instalacji w różnych typach wagonów. Sukcesywnie WiFi będzie instalowane w kolejnych wagonach" - powiedział w piątek PAP prezes PKP Intercity Marcin Celejewski, uczestniczący w Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Reklama

Docelowo, w przyszłym roku, WiFi ma być dostępne w 300 wagonach, w tym 140 wagonach pociągu Pendolino, który ma pojawić się na polskich torach w grudniu. Zdaniem prezesa, mimo niedotrzymania terminu dostarczenia pociągów przez ich dostawcę, grudniowy termin uruchomienia Pendolino na trasach między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem jest obecnie niezagrożony.

Według prezesa obecnie nie jest przesądzone, czy w przyszłości bezprzewodowy internet w pociągach będzie płatny - zależy to od modelu, jaki przyjmie operator.

Niewykluczone, że WiFi pozostanie bezpłatne dla wszystkich pasażerów lub dla klientów sieci T-Mobile, a płacić trzeba będzie jedynie za dodatkowe usługi, czyli przede wszystkim oferowaną przez internet rozrywkę. Dostępnych ma być np. 40 filmów, bajki i seriale, które pasażerowie będą mogli obejrzeć w pociągu na swoim sprzęcie - laptopach, tabletach czy smartfonach.

"To pierwszy na taką skalę projekt w Europie, wprowadzający nowy standard. Wyróżnikiem jest tu udostępnianie pasażerom rozrywki pokładowej w postaci multimedialnej oferty, opartej na bezprzewodowym internecie" - podkreślił Celejewski.

Umowa między PKP Intercity i T-Mobile w sprawie WiFi w pociągach została podpisana w styczniu tego roku. W postępowaniu przetargowym prowadzonym w trybie negocjacji wzięło udział pięć podmiotów. Wartość przedsięwzięcia przekracza 100 mln zł, jednak projekt ma charakter barterowy - PKP nie płaci za instalację i serwis, w zamian oferując T-Mobile różne formy reklamy w pociągach.

Docelowo internet dostępny będzie w relacjach m.in. Trójmiasto-Warszawa-Kraków/Katowice, Szczecin-Poznań-Warszawa, Poznań-Wrocław-Katowice-Bielsko-Biała oraz na niektórych trasach międzynarodowych: Warszawa-Wiedeń-Villach, Warszawa-Praga, Warszawa-Berlin czy Warszawa-Kolonia-Amsterdam.

_ _ _ _ _

Mimo opóźnienia w przekazaniu pociągów Pendolino przez ich dostawcę, grudniowy termin wprowadzenia tych pociągów do eksploatacji nie jest zagrożony - ocenił w piątek prezes PKP Intercity Marcin Celejewski.

- PKP Intercity jest gotowe do wdrożenia nowego produktu. Zleciliśmy już przygotowanie rozkładu jazdy na grudzień z uwzględnieniem wykorzystania Pendolino. Mamy jeszcze spory bufor czasowy i wierzymy, iż mimo przekroczenia terminu przez producenta pociągi z odpowiednią homologacją zostaną dostarczone w czasie wystarczającym do wprowadzenia ich na tory w grudniu - powiedział prezes w kuluarach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Termin przekazania przez producenta - koncern Alstom - 8 z 20 zamówionych pociągów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się składów z prędkością 250 km na godzinę, minął we wtorek. Od środy PKP Intercity nalicza dostawcy kary - 480 tys. euro za każdy pociąg miesięcznie, czyli w sumie ok. 4 mln euro. Celejewski zapewnił, że spółka ma zabezpieczenie na poczet kar w postaci części środków, które powinien otrzymać dostawca.

- W chwili obecnej nie pracujemy nad alternatywnym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o grudniowy termin wprowadzenia pociągów na tory. Będziemy egzekwować odbiór pociągów zgodnych z warunkami zamówienia, czyli m.in. z maksymalną prędkością 250 km/h - zapewnił prezes.

- Wiemy, że Alstom stopniowo wykonuje kolejne testy. Liczymy, że wkrótce złoży także stosowny wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego, który zdecyduje o dopuszczeniu pociągów do ruchu - dodał Celejewski. Pociągi fizycznie są już w Polsce, ale nie mają stosownych dokumentów, przede wszystkim z UTK.

Trwają natomiast szkolenia maszynistów i rekrutacja drużyn konduktorskich. Przeszkolono już wszystkich maszynistów, którzy będą instruktorami w Polsce. W sumie do obsługi wszystkich zamówionych pociągów potrzeba ponad setki maszynistów. W rozkładzie jazdy znajdzie się docelowo 17 pociągów, trzy będą w rezerwie.

Wprowadzenie Pendolino ma skrócić czas przejazdu na najpopularniejszych trasach. Z Warszawy do Krakowa pociąg ma jechać 2 godziny 28 minut, a docelowo 2 godziny 12 minut; do Katowic 2 godziny 34 minuty (docelowo 2 godziny 19 minut), do Gdańska 2 godziny 58 minut, a do Wrocławia 3 godziny 42 minuty. Najtańsze bilety mają kosztować 49 zł.

Zgodnie z kontraktem, Alstom ma dostarczyć pociąg osiągający prędkość maksymalną 250 km/h. PKP Intercity nie zgadza się, by były to składy z homologacją pozwalającą osiągać maksymalną prędkość 160 km/h. Według Celejewskiego, gdy w grudniu Pendolino pojawi się na torach, na ok. 80-kilometrowym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej będzie rozwijać maksymalną prędkość 200 km na godzinę, dopuszczalną już zgodnie z polskimi przepisami. Do niedawna maksymalna prędkość wynosiła 160 km/h.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Jak powiedział Celejewski, w czerwcu PKP Intercity spodziewa się zgody Komisji Europejskiej na sfinansowanie 22 proc. kosztów przedsięwzięcia ze środków unijnych. Pozostałą część firma finansuje m.in. z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Dowiedz się więcej na temat: Pendolino | koleje | PKP Intercity

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »