PKP Intercity: Pierwsze nowe wagony i unowocześnione lokomotywy z FPS zasilają flotę
PKP Intercity odebrało już osiem z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski – poinformowano w środę na konferencji prasowej w Poznaniu. Wartość całego kontraktu wynosi niemal 700 mln zł.
- Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC). Są dostosowane do prędkości 200 km/h.
- Pasażerowie PKP InterCity skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem.
- Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie.
- Polska kolej z roku na roku rozwija się w coraz szybszym tempie, dzięki czemu Polacy chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Nowoczesne wagony wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych pozwolą narodowemu przewoźnikowi zaprezentować jeszcze lepszą ofertę dla podróżnych - podkreślił w środę w Poznaniu sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.
PKP Intercity odebrało już pierwsze 8 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe pojazdy wzmocnią flotę narodowego przewoźnika do końca roku. Wartość całego kontraktu wynosi niemal 700 mln zł, a jego realizacja jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Flotę przewoźnika wzmocniły także pierwsze 2 zmodernizowane z udziałem Funduszy UE spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220.
Bittel przypominając w trakcie konferencji rządowe programy kolejowe wskazał, że "wszystkie te działania służą temu, aby budować pozycję polskiej kolei, aby pasażerowie chcieli korzystać z usług polskiej kolei, żeby chcieli korzystać z usług PKP Intercity - przewoźnika międzyregionalnego i międzynarodowego, bo przecież te wagony, które dzisiaj są odbierane będą jeździły od morza do Tatr, i w stronę Austrii i w stronę Niemiec, będą używane po to, aby budować pozycję polskiej kolei również w tym ruchu międzynarodowym".
Dodał, że fakt, iż "mamy szansę wykonywać tak wielkie programy inwestycyjne związane z infrastrukturą kolejową, związane z taborem, z tym, że poprawiamy obsługę komunikacyjną państwa - to jest wielka radość dla wszystkich, którzy mogą w tym brać udział".
- Dodatkowo, jak patrzymy przez pryzmat i historię FPS Cegielskiego to widzimy, że ta spółka dzięki tym zamówieniom realizowanym na użytek PKP Intercity staje na nogi, zapewnia miejsca pracy i może się rozwijać. A to jest w dzisiejszych czasach niezwykle istotne, by dawać pewną stabilność. Rząd inwestycjami kolejowymi daje stabilność dla rozwoju gospodarczego i myślę, że wszyscy to dzisiaj możemy dotknąć wchodząc do wagonu, czy oglądają te lokomotywy - zaznaczył Bittel.
Premierowy wagon pierwszy raz PKP Intercity pokazało w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a już niedługo pasażerowie będą mogli wsiąść do nowo wyprodukowanych pojazdów. Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursować na trasach: Warszawa - Kraków - Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia - Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Hel - Gdynia - Warszawa, Warszawa - Wrocław - Warszawa, Warszawa - Szczecin - Warszawa, Warszawa - Berlin - Warszawa, Gdynia - Berlin - Gdynia, Kraków - Berlin - Kraków, Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia, oraz Wrocław - Gdynia.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślił, że "to ważny dzień dla wszystkich, przede wszystkim pasażerów. Dostajemy coraz lepszy tabor, pasażerowie doceniają to, jak ważna jest jakość".
- Jest to duże przedsięwzięcie i uważam, że dzięki takiej synergii pomiędzy spółkami dostrzega się efekt - a najważniejsze jest to, że ten efekt dostrzega pasażer - dodał i wskazał, że pasażerowie coraz chętniej wracają do podróży koleją.
- Przypomnę, że jeszcze w roku 2015 mieliśmy bardzo mało pasażerów, ok. 24 mln, a w roku 2019 prawie 50 mln. W roku 2020 kiedy była pandemia troszeczkę mniej (...) ale w roku 2021 odzyskujemy, 36 mln prawie. Widać, że spółka potrzebuje taboru i ten tabor otrzymujemy dzięki właśnie takim działaniom, jak w spółce FPS Cegielski - zaznaczył.
Prezes H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. Krzysztof Laskowski tłumaczył w środę, że w nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Nowe wagony są też w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Będą również dostosowane do prędkości 200 km/h.
- Historia tego zakładu, ponad 100-letnia, jest kontynuowana i realizowana. Doświadczenia wieloletnie są jakby skonsumowane w tych produktach, bardzo nowoczesnych produktach (...) Mamy nadzieję, że i przewoźnik, i wszyscy my, czyli klienci Intercity będziemy z tego produktu dumni i zadowoleni - wskazał Laskowski.
Jak poinformowano na konferencji prasowej, odebranych 8 wagonów to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze: 7 wagonów przedziałowych 1. klasy; 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 27 wagonów przedziałowych 2. klasy; 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery); 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
PKP Intercity odebrało również pierwsze dwie zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów.
- Nowe wagony i unowocześnione lokomotywy to nie tylko wyższy komfort podróżowania, ale także większe bezpieczeństwo oraz niezawodność. Dążymy do tego, aby coraz większą część naszego taboru stanowiły nowe i zmodernizowane pojazdy. W 2030 nasza flota już w całości będzie składać się takich pojazdów - zapowiedział członek zarządu PKP Intercity Adam Laskowski.
Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, projekty "Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." oraz "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.". PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Realizowane umowy to kolejne przykłady współpracy PKP Intercity z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto.