PKP: nadal jedzie na stratach
Przychody Grupy PKP w 2005 roku wyniosły 10 mld zł, a wynik finansowy zamknął się stratą 707 mln zł, najniższą w historii grupy - poinformował w komunikacie przesłanym w poniedziałek rzecznik prasowy PKP SA Michał Wrzosek.
Niepokryty przez samorządy województw deficyt w połączeniach regionalnych stanowi 70 proc. straty. W zeszłym roku samorządy nie zapłaciły za zamówione usługi kolejowe 490 mln zł - podała PKP SA.
Koszty funkcjonowania Grupy PKP wyniosły w 2005 r. 11 mld zł. Były o 2 mld zł mniejsze niż w 2004 r. i jednocześnie najniższe w historii Grupy PKP. Jest to jeden z czynników, który miał duży wpływ na wynik finansowy - poinformowała spółka w komunikacie.
Dodatkowo były to: uzyskanie dobrego wyniku ze sprzedaży udziałów w Koksowni Przyjaźń (ponad 500 mln zł), lepsze niż w zeszłym roku wyniki finansowe sześciu spółek Grupy PKP oraz korzystne relacje kursowe walut obcych, mające wpływ na obsługę historycznego zadłużenia PKP.
Na 11 największych spółek Grupy PKP siedem z nich zakończyło 2005 r. zyskiem: PKP SA, PKP Cargo, PKP Linie Hutnicze Szerokotorowe, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska, PKP Energetyka i PKP Informatyka. Cztery spółki odnotowały w zeszłym roku stratę: PKP Przewozy Regionalne, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, PKP Polskie Linie Kolejowe i Telekomunikacja Kolejowa.
Na inwestycje Grupa PKP wydała w zeszłym roku 1 mld 785 mln zł. Ponad 900 mln zł z tej sumy wydano na modernizację linii kolejowych, a 600 mln zł przeznaczono na zakup nowego taboru. Blisko połowa środków pochodziła z funduszy własnych Grupy PKP, a jedna piąta z funduszy Unii Europejskiej (fundusze ISPA i PHARE).
W dniu 31 grudnia 2005 r. stan zobowiązań wobec podmiotów spoza Grupy PKP wynosił 10,2 mld zł, w tym zobowiązania długoterminowe 6,3 mld zł. Zadłużenie Grupy PKP zmniejszyło się w stosunku do stanu z 31 grudnia 2004 r. o 345,1 mln zł.