PKP ogłosiły harmonogram inwestycji w Katowicach

W połowie września zamknięta zostanie lista potencjalnych inwestorów przebudowy dworca kolejowego w Katowicach, do końca roku nastąpi wybór ostatecznego inwestora, pod koniec 2008 r. rozpoczęte zostaną prace budowlane, a do 2011 r. katowicki dworzec w nowym kształcie ma być gotowy.

W połowie września zamknięta zostanie lista  potencjalnych inwestorów przebudowy dworca kolejowego w  Katowicach, do końca roku nastąpi wybór ostatecznego inwestora,  pod koniec 2008 r. rozpoczęte zostaną prace budowlane, a do 2011  r. katowicki dworzec w nowym kształcie ma być gotowy.

O przyjętym harmonogramie przygotowywanych w Katowicach inwestycji poinformował podczas konferencji prasowej w Katowicach prezes Polskich Kolei Państwowych SA, Andrzej Wach. Prócz przebudowy dworca, kolej sprzeda też budynki dawnej stacji przy ul. Dworcowej, a także zmodernizuje swój siedemnastopiętrowy biurowiec w pobliżu katowickiego Spodka.

Wach podkreślił , że nie wiadomo na razie czy dotychczasowy budynek katowickiego dworca będzie zburzony czy zachowany - tę decyzję podejmą PKP podczas wyboru jednego z projektów zaproponowanych przez inwestorów. Inwestorzy będą tu ograniczeni m.in. kształtem przyjętego przez miasto układu komunikacyjnego wokół dworca, a także koniecznością zachowania funkcji węzła komunikacyjnego.

Reklama

- Zapraszamy inwestorów w sposób bardzo szeroki, by zainteresować ich zgłoszeniem akcesu do realizowania tej inwestycji, a następnie by zgłaszali oni własne koncepcje na bazie warunków brzegowych, które uzgodniliśmy z władzami miasta. (...) Będzie etap wyboru krótkiej listy inwestorów, z którymi będziemy negocjować ostateczną umowę; nie wykluczamy rozwiązania, że będzie tu zupełnie nowy obiekt - wyjaśnił prezes PKP.

Zgodnie z wytycznymi, inwestor na terenie przebudowanego dworca będzie mógł umieścić pomieszczenia handlowo-usługowe, biurowe czy hotelowe. Powierzchnia dla obsługi pasażerów kolei ma liczyć co najmniej 900 metrów kwadratowych, a kompleks ma mieścić m.in. parkingi i dworzec autobusowy komunikacji miejskiej. Całość nie będzie mogła być wyższa niż otaczające dworzec kamienice.

Jak wskazał prezes PKP, do końca maja koleje zdecydują o wyborze sposobu współpracy z potencjalnym inwestorem - mogą np. utworzyć z nim spółkę albo zdecydować o sprzedaży lub wydzierżawieniu mu gruntu pod dworcem. Prawdopodobnie w lipcu ruszy procedura wyboru inwestora strategicznego, który zostanie wyłoniony pod koniec tego roku.

Zarząd PKP zapewnił, że wszystkie etapy procedury prowadzenia tej inwestycji są uzgadniane bądź konsultowane z władzami Katowic. Wach obiecał też, że podejmie wszelkie działania, by nowy dworzec był gotowy przed 2012 r.; podobne inwestycje mają do tego czasu objąć również 8 lub 9 innych dworców w całej Polsce - wśród nich warszawski dworzec centralny.

Aby przyspieszyć realizację tej planowanej od kilku lat - i już raz, po unieważnieniu przetargu zawieszonej - inwestycji, miasto nie wyklucza rozpoczęcia jej w oparciu o decyzję lokalizacyjną, na podstawie tzw. warunków zabudowy. Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego miejsca byłby wtedy opracowywany przez miasto wraz z postępem inwestycji.

Prócz przebudowy obecnego dworca w Katowicach, PKP zamierzają też sprzedać kompleks dawnych budynków dworcowych położonych kilkaset metrów dalej. Władze miasta planują w tej okolicy zamknąć ruch samochodowy i przebudować ulicę Dworcową, zmieniając ją w elegancki deptak z galeriami i kawiarniami. Odnowieniem i zagospodarowaniem zabytkowych budynków dawnego dworca ma zająć się prywatny inwestor.

Jak zapowiedział Wach, do 30 czerwca w prasie zostaną opublikowane ogłoszenia o sprzedaży w drodze przetargu wszystkich obiektów kolejowych po parzystej stronie ulicy Dworcowej. Oferty będzie można składać do końca lipca.

W połowie czerwca w prasie pojawią się też zaproszenia do składania propozycji na inwestycje w należącym do kolei siedemnastopiętrowym biurowcu w reprezentacyjnym miejscu Katowic - przy Alei Roździeńskiego, w pobliżu katowickiego Spodka. W połowie września zostaną wybrani dwaj lub trzej potencjalni inwestorzy; przewidywany termin zawarcia umowy na m.in. modernizację tego gmachu to koniec 2007 r.

Wach wskazał również, że trwają rozmowy z samorządami lokalnymi na temat przekazywania i rewitalizacji małych dworców i stacji kolejowych. Przypomniał, że na ok. 1.260 czynnych dworców w Polsce, 86 zostało już w ten sposób wspólnie zagospodarowanych. W woj. śląskim dotąd kolej przekazała dworzec m.in. władzom Będzina.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | Katowice | Mariusz Wach | dworzec | prace budowlane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »