PKP przepłaciły za doradztwo
Kolejne trupy z kolejowej szafy. Wewnętrzny audyt wykazał, że za wdrożenie systemu bezpieczeństwa informacji grupa PKP zapłaciła 27 mln zł, choć mogła 550 tys. zł. Sprawa trafiła do CBA - donosi "Puls Biznesu".
Kolejowe spółki przepłaciły aż 50-krotnie na wdrożeniu systemów niezbędnych do otrzymania certyfikatu ISO oraz przygotowaniu tzw. planu ciągłości działania.
"PB" ustalił, że 10 podmiotów z grupy (m.in. PKP Service, PKP LHS) za usługę zapłaciło w sumie 27 mln zł, a według audytorów, bazujących m.in. na opinii PKP Informatyka, zbiorczy koszt powinien zamknąć się w 550 tys. zł.
Prezes grupy PKP Jakub Karnowski zaznacza, że jednym z celów obecnego zarządu jest wyeliminowanie nieprawidłowości, które narażają spółki grupy na duże straty. - W tym przypadku sprawa okazała się na tyle poważna, że zawiadomiliśmy o nadużyciach organy ścigania - mówi.
Zawiadomienie w tej sprawie trafiło 25 kwietnia do CBA.
To nie pierwsze wyniki audytu wstrząsające PKP - przypomina "PB", który wcześniej opisał szczegóły trzech innych kontroli ujawniających wiele nieprawidłowości.
Zgromadzenie Wspólników spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa odwołało prezesa i członka zarządu firmy - poinformowała rzeczniczka PKP SA Katarzyna Mazurkiewicz. Powodem miały być nieprawidłowości w działalności spółki. Nowym prezesem została Grażyna Kuś.
Jak poinformowała Mazurkiewicz, stanowiska stracili prezes spółki Zbigniew Tracichleb i członek zarządu, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Dariusz Sikora. Na stanowisku pozostał natomiast członek zarządu i dyrektor ds. handlu i eksploatacji Mirosław Smulczyński.
- Kontrola wewnętrzna przeprowadzona przez PKP SA, zakończona w kwietniu br., wykazała szereg nieprawidłowości wskazujących na możliwość działania zarządu na szkodę spółki. Sprawa została przekazana organom ścigania - poinformowała rzeczniczka.
Na stanowisko prezesa powołana została Grażyna Kuś, absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Manager Eurofirmy 2007. Zanim objęła stanowisko w PKP LHS, pełniła funkcje zarządcze oraz nadzorcze między innymi w Ruchu, Orlenie i Rafinerii Trzebinia.
PKP LHS zarządza najdalej wysuniętą na zachód szerokotorową linią kolejową - czyli o prześwicie toru 1520 mm; normalny tor ma szerokość 1435 mm. Linia LHS ma prawie 400 km długości i biegnie od przejścia granicznego z Ukrainą w Hrubieszowie do Sławkowa koło Katowic. Poza zarządzaniem linią, spółka przewozi po niej towary.