Reklama

Platformy cyfrowe na całym świecie stworzą sojusz?

Ostatnia zapowiedź wspólnej produkcji serialu "The Young Pope" przez SKY, HBO i CANAL+ może być przedsmakiem nowej ery. Ery współpracy nadawców filmowych kanałów premium i platform cyfrowych z nimi często związanych. Problem z dużym nasyceniem rynku nie dotyczy bowiem tylko Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Stanów Zjednoczonych. Dotyczy wszystkich rozwiniętych rynków płatnej telewizji. Wydaje się, że rozwiązaniem jest współpraca. Za przykład mogą służyć linie lotnicze.

Na świecie liczą się trzy sojusze linii lotniczych. To Star Alliance, do którego należą m.in. LOT, United Airlines, czy Lufthansa. Mamy też oneworld zrzeszający chociażby British Airways, US Airlines i sojusz Sky Team, do którego należą na przykład Air France, czy KLM. Zawiązanie takich sojuszów pozwoliło na optymalizację siatki połączeń i obniżenie kosztów. Można na przykład kupić bilet z Warszawy do Nowego Jorku. W pierwszą stronę leci się do Amsterdamu, a następnie samolotem KLM do Stanów Zjednoczonych. W drugą powrót jest już przez Paryż samolotem Air France. Obie linie zarabiają, a pasażer cieszy się z tańszej ceny niż na przykład w polskich liniach.

Reklama

W przypadku platform cyfrowych możliwy byłby sojusz na przykład między platformami związanymi z News Corporation, czyli SKY UK, SKY Deutschland, SKY Italia i tymi kojarzącymi się z CANAL+ , 1chociażby francuskim CANALSAT, polskim nc+, czy hiszpańskim Movistar+. Na tych rynkach nie mamy do czynienia z rywalizacją między poszczególnymi graczami z obydwu koncernów. Można sobie więc wyobrazić wymianę miejsca na transponderach satelitarnych (polska i włoska platforma korzystają z Hot Birda 13E, co ułatwiłoby sprawę). To obniżyłoby w pewien sposób koszty, ale jednocześnie odebrałoby możliwość emitowana na przykład reklam skrojonych wyłącznie na rynek polski, czy włoski.

Zagraniczne zapowiedzi programowe czy reklamy nie odstraszyłyby jednak zwolenników dodatkowych treści, dzięki niedostępnym dotychczas na rynku kanałom typu Manga z japońskimi kreskówkami, FOX Animation z filmami animowanymi, nadającym muzykę klasyczną Classica HD, czy adresowanym dla rowerzystów Bike HD.

Takie przykłady można mnożyć i mnożyć. Nie ma najmniejszych powodów, żeby nie udostępnić abonentom nc+ całej podstawowej oferty SKY Italia (nie licząc kanałów, które są objęte prawami ograniczonymi tylko do Włoch ze sportem i filmami). Analogicznie Polonia we Włoszech czy we Francji mogłaby zyskać dostęp do całej podstawowej oferty nc+, będąc tylko abonentem platformy w swoim kraju. Instalowanie konwerterów z dostępem do Astry dla wszystkich nowych klientów to żaden problem. Ewentualny sojusz pozwoliłby na produkcje naprawdę interesujących i ekskluzywnych filmów oraz seriali.

W Stanach Zjednoczonych portal Netflix wypłynął na emisji seriali typu "House of cards". Platformy cyfrowe na całym świecie mają problem z naziemną telewizją cyfrową oraz rosnącą popularnością telewizji internetowej. Zapewne prędzej czy później pójdą po rozum do głowy i zdecydują się na zacieśnienie współpracy. Poza wymianą kanałów i wspólną produkcją mogłoby dojść także do wymiany dekoderów. Tak, żeby abonent niczym klient telefonii komórkowej miał szeroki wachlarz do wyboru.

W dobie internetowego wideo każdy kanał dla ściśle określonej niszy może być na wagę złota. Takie kanały niekoniecznie muszą być opłacalne w jednym kraju europejskim, ale na całym kontynencie mogą mieć całkiem oddaną widownię.

Daniel Gadomski

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »