Polacy na zakupach patrzą głównie na jedno. Potem długo, długo nic
Podczas robienia zakupów, o tym czy dany produkt trafi do koszyka, decydują w Polsce przede wszystkim trzy czynniki. Pierwszym i najważniejszym jest niska cena, drugim - aspekt zdrowotny, a trzecim są kwestie klimatyczne - wynika z raportu opublikowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& należącej do grupy PwC. Okazuje się ponadto, że Polacy najczęściej ze wszystkich mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej kupują przez internet.
Najpopularniejszym kanałem sprzedaży są wciąż zakupy w sklepach stacjonarnych. Jednocześnie coraz większą popularnością cieszą się kanały internetowe. Polscy klienci bardziej niż reszta regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) preferują nowoczesne formy zakupów. Miesięcznie 59 proc. kupuje przez urządzenia mobilne, a 55 proc. przez komputer. Średnia CEE wynosi odpowiednio 50 proc. i 47 proc.
W raporcie "Optymizm tylko tam, gdzie niska cena - postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów" wskazano, iż polskich konsumentów do zakupów w internecie przyciągają promocje (47 proc.). "Czyni to politykę promocyjną najbardziej cenionym elementem oferty" - czytamy w opracowaniu. Na wybór tych właśnie produktów może wpływać też lęk przed inflacją. Wyraziło go w Polsce dwie trzecie konsumentów. Obawiają się przede wszystkim wzrostu wydatków na artykuły spożywcze.
Obaw Polaków nie rozwiała zmiana warunków ekonomicznych. Początek 2024 roku przyniósł najniższe od trzech lat poziomy inflacji (w kwietniu wyniosła 2,4 proc. w ujęciu rocznym, a w maju - 2,5 proc. - red.). - Polacy niezmiennie są wrażliwi cenowo, ale obecnie ze względu na spodziewane podwyżki inflacyjne, szukają okazji promocyjnych i często przedkładają aspekt finansowy ponad aspekty zdrowotne - mówi cytowany przez PAP Mieczysław Gonta z PwC Polska.
Jego zdaniem, aspekt finansowy często wygrywa z deklaracjami o zaangażowaniu w ochronę klimatu. - To zaangażowanie mocno topnieje, kiedy oznacza zauważalny wpływ na budżet domowy i wtedy kryteria środowiskowe schodzą na drugi plan – podkreśla Mieczysław Gonta. Mimo to, zdecydowana większość - 83 proc. nabywców - dostrzega zmiany klimatyczne w swoim codziennym życiu. Jednak jest gotowa wydać najwyżej o 10 proc. więcej na produkty przyjazne dla klimatu. Polacy rezygnują też z działań wspierających ochronę klimatu, gdy jest to sprzeczne z ich osobistym interesem ekonomicznym.
Z raportu wynika, że polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży na każdym etapie ścieżki zakupowej. Do rekomendowania produktów chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję (45 proc. badanych). Jednak nie ufają jej na tyle, żeby powierzać jej ważniejsze zadania. Co drugi (51 proc.) w przypadku otrzymania niezadowalającej odpowiedzi od chatbota, chce natychmiastowej rozmowy z człowiekiem. Zdecydowana większość kupujących (81 proc.) obawia się o swoją prywatność i bezpieczeństwo danych.
- Współczesny polski konsument charakteryzuje się praktycznym podejściem do wydatków, gotowością do korzystania z nowych technologii czy mediów społecznościowych. To zwiastuje wiele wyzwań zarówno dla producentów, jak i sieci handlowych” - czytamy w raporcie. - Aby odnieść sukces w docieraniu do klientów w nowoczesnym, dynamicznym środowisku, muszą zrozumieć zmieniające się preferencje konsumenckie czy nowe ścieżki zakupowe i na tej podstawie budować swoją strategię - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& w Polsce.
Badanie PwC zostało przeprowadzone w styczniu i lutym 2024 r. wśród 20 662 konsumentów w 31 krajach. Oprócz Polski, m.in.w Australii, Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Czechach i we Francji. Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej zebrano opinie łącznie od 1681 respondentów, z czego z Polski - od 370 osób.