Polacy nie chcą płacić za dostęp do treści
Co czwarty polski internauta (23 proc.) słyszał o systemie płatnego udostępniania treści prasowych Piano, ale jedynie 1,4 proc. wyraża zainteresowanie zakupem abonamentu - wynika z badania zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).
We wrześniu br. na rynek polski wprowadzono system Piano, pobierający opłaty za treści m.in. Gazety Wyborczej, Super Expressu, Polska The Times i innych. IIBR sprawdził jakie jest nastawienie użytkowników sieci do tego typu praktyk.
O możliwości odbioru prasowych treści premium za pomocą systemu Piano słyszał co czwarty internauta (23 proc.). Częściej wiedzę na ten temat posiadali mężczyźni (28 proc.) niż kobiety (19 proc.), osoby z wykształceniem wyższym (32 proc.) oraz mieszkańcy wielkich miast powyżej 500 tys. mieszkańców (33 proc.).
Zgodnie z wynikami badania IIBR - około 6 proc. osób, które znają Piano, jest zainteresowane zakupem abonamentu w przyszłości, co oznacza, że jedynie 1,4 proc. ogółu internautów rozważa płatne konsumowanie treści online.
- Piano czy też szerzej pobieranie opłat za treści publikowane w internecie póki co nie jest dobrym wyjściem. Potrzebne jest bardziej pogłębione spojrzenie na "nowego konsumenta treści" i na sam sposób prowadzenia "papierowego" biznesu w zupełnie nowym otoczeniu rynkowym - przekonuje Jarosław Pawlak, prezes zarządu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych.
Badanie Omnibusowe go96! zrealizowane metodą CAWI w dniach 9-11 października 2012 roku na reprezentatywnej próbie 1000 polskich internautów w wieku 15+ lat.