Polacy nie chcą żywności w plastikowych opakowaniach

Polacy deklarują poparcie dla idei porzucenia przez producentów i handlowców zwyczaju sprzedawania towarów w plastikowych opakowaniach. Od deklaracji do rzeczywistości jest wciąż daleko - w polskich sklepach wciąż dominują towary (także żywność) pakowane w plastik.

Z początkiem 2022 roku we Francji wprowadzono zakaz pakowania większości żywności w opakowania plastikowe. Przyjęta przez francuski parlament ustawa m.in. zobowiązuje producentów oraz dystrybutorów do ponownego wykorzystania lub poddania recyklingowi niesprzedanych produktów nieżywnościowych. Już w 2023 roku podobną, ekologiczną ścieżką podążą Hiszpanie, a podobne przepisy w mniejszym lub większym wymiarze stosuje się już w ponad 20 krajach europejskich.

Jak wynika z cyklicznego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex, aż 65 proc. Polaków opowiada się za wprowadzaniem w Polsce przepisu zakazującego sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. Według większości badanych idealnym materiałem do zastąpienia plastiku jest papier i karton. Już ponad połowa ankietowanych wskazuje takie opakowania jako najbardziej ekologiczne.

Reklama

UE systematycznie odchodzi od plastiku

Warto przypomnieć, że w 2019 roku Unia Europejska opublikowała tzw. "plastikową dyrektywę", w której zobowiązała państwa UE do zrezygnowania z produkcji i sprzedaży plastikowych, jednorazowych produktów. Kolejne zmiany dotyczące ograniczania w produkcji opakowań plastikowych mają się pojawić od 2025 roku. Wówczas wieczka i nakrętki plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko, jeśli będą na stałe przymocowane do butelek i pojemników, a same plastikowe butelki będą musiały być wyprodukowane z materiału w dużej części pochodzącego z recyklingu. Zmieni się także poziom zbiórki i recyklingu plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku - ma on wynieść 77 proc.

- Polska jest jednym z ostatnich krajów w Unii Europejskiej, który nie wprowadził żadnych ograniczeń w zakresie produkcji opakowań plastikowych. Cel wprowadzenia tej dyrektywy jest jasny: zahamowanie wzrostu obciążenia środowiska odpadami właśnie z tego produktu - zauważa Grzegorz Łajca, prezes Grupy Akomex.

Zobacz również:

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: plastik | opakowania | ekologiczne opakowania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »