Reklama

Polacy odkrywają dopiero centra wyprzedażowe

Z biegiem lat ulegają zmianie nasze nawyki zakupowe. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny coraz większą część wydatków przeznaczamy na rekreację, modę oraz wyposażenie wnętrz. Jest to naturalna tendencja wynikająca z naszych rosnących przychodów. Zdaniem ekspertów, polski rynek outletów czekają złote czasy.

Na większy dochód statystycznego Kowalskiego ma również wpływ program Rodzina 500 Plus. Być może na demograficzne efekty programu trzeba będzie jeszcze zaczekać, ale już teraz obserwuje się wyraźną poprawę statusu materialnego wielu rodzin, co przekłada się bezpośrednio na charakter ich wydatków.

Pomimo zwiększonej zasobności portfeli wciąż pozostajemy wyczuleni na ceny. Lubimy wyprzedaże i okazje cenowe, a możliwość zakupu produktów znanych marek w niskich cenach to czynnik, który najczęściej przekonuje nas do odwiedzenia outletów.

Reklama

Rynek centrów wyprzedażowych istnieje w Polsce od 2002 r. Aktualnie działa ich na terenie kraju 14, a otwarcie kolejnych pięciu jest w planach.

Przykładem właśnie powstającego dopiero centrum wyprzedażowego, które ma zamiar wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów jest Fashion Outlet Kraków.

Ta wysokiej klasy powierzchnia handlowa rozlokowana na 32.000 metrów kwadratowych, dostarczy wiosną 2019 r. na małopolski rynek blisko 100 sklepów oraz liczne punkty usługowo-rozrywkowe.

- Planując realizację tej inwestycji postanowiliśmy postawić na Kraków, ponieważ doceniamy wyjątkowy potencjał tego miasta. - mówi Dawid Rutkowski, Head of Asset Management Retail w PRÔM (Peakside ROS Outlet Management) spółki będącej deweloperem i zarządca obiektu. I dodaje:

Zależało nam na stworzeniu wyjątkowej przestrzeni dla wymagających klientów, poszukujących atrakcyjnej oferty handlowej w dobrej lokalizacji, jak i najemców, którym zależy na wysokiej odwiedzalności obiektu.

Jak czytamy w raporcie Colliers International "Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce" , który powstał w tym roku przy współpracy z firmą IQS, miesięcznie centrum wyprzedażowe odwiedza średnio 200-250 tys. osób, wydając jednorazowo nawet 300 zł. Statystyczny klient robi tam zakupy raz na 2-3 miesiące.

Nieznaczną większość odwiedzających stanowią kobiety (55% - kobiety, 45% - mężczyźni). Profil typowego klienta centrum wyprzedażowego jest zatem bardziej zrównoważony, niż w przypadku galerii handlowych, gdzie kobiety stanowią nawet 75% wszystkich odwiedzających.

Najczęściej odwiedzane są sklepy z odzieżą, w przypadku których prawie 90% wszystkich klientów centrów wyprzedażowych deklaruje, że wchodzi przynajmniej do jednego. Popularnością cieszą się również sklepy sportowe oraz z wystrojem wnętrz i wyposażeniem, do których zagląda niemal 35% klientów. Aż 80% odwiedzających centrum dokonuje w nim zakupów.

Co ciekawe w większości wypadków (70%) są to zakupy zaplanowane. Jedziemy zatem po konkretną rzecz i na ogół udaje nam się ją kupić. Tendencja pokazuje, że im większe miasto, tym większa skłonność do planowania zakupów w centrach wyprzedażowych, podczas gdy mieszkańcy mniejszych aglomeracji są zazwyczaj bardziej spontaniczni i znacznie częściej kupują coś dodatkowo, albo "na pocieszenie", jeśli nie udało im się nabyć tego, co zamierzali.

Wraz ze wzrostem dochodów zmieniają się również nasze oczekiwania względem centrów wyprzedażowych. Jak zauważają eksperci polski rynek outletów czekają znaczące zmiany. Nie chodzi tu tylko o modernizację przestrzeni, ale również rozbudowę centrów o dodatkowe funkcje, zdolne przyciągnąć więcej konsumentów.

Coraz częściej obiekty te zmieniają swój charakter upodabniając się do nowoczesnych galerii handlowych. Rozszerza się nie tylko liczba sklepów i ich oferta produktowa, ale także dostępność różnego rodzaju usług dodatkowych oraz zaplecze gastronomiczno-rozrywkowe.

Coraz częściej oczekujemy również oferty typu "premium".

Fashion Outlet Kraków to kompletnie nowa jakość na polskim rynku. - przekonuje Dawid Rutkowski, Head of Asset Management Retail w PRÔM - Centra wyprzedażowe były kojarzone do tej pory z weekendowymi zakupami rodzinnymi. Fashion Outlet Kraków pragnie to zmienić i mocny nacisk kładzie na ofertę rozrywkową i restauracyjną.

Chcemy, aby nasi klienci odwiedzali nas również w ciągu tygodnia i przyjemnie spędzali tutaj czas. Naszym atutem bez wątpienia będzie mieszcząca się na przeszło 1000m2 strefa food court oraz strefa rekreacyjna z kinem IMAX, kręgielnią i miejscem zabaw dla najmłodszych.

Mocną stroną Fashion Outlet Kraków będzie doskonała lokalizacja. Inwestycja powstanie w miejsce istniejącej Galerii Plaza zlokalizowanej w krakowskiej Dzielnicy II Grzegórzki - Dąbie, zaledwie 5 kilometrów od dworca kolejowego Kraków Główny, w sąsiedztwie sklepu sportowego Decathlon i hali Tauron Arena.

Strategiczne usytuowanie przy Alei Pokoju, w pobliżu licznych przystanków autobusowych i tramwajowych, zapewni łatwy i szybki dojazd do obiektu ze wszystkich dzielnic Krakowa - zarówno samochodem, jak i komunikacją miejską.

Obiekt czeka gruntowna przebudowa i modernizacja wnętrz oraz elewacji. Dodatkowo, dla komfortu zmotoryzowanych klientów, zostanie oddany do użytku parking naziemny i podziemny oferujący łącznie aż 1 000 bezpłatnych miejsc postojowych.

Według raportu Colliers International lokalizacja centrum wyprzedażowego w dużej mierze determinuje środek transportu, jaki klienci wybierają, aby dotrzeć na zakupy. Zdecydowana większość obiektów położona jest na obrzeżach miast. I choć wiele osób dojeżdża do nich autobusem podmiejskim lub pociągiem podmiejskim/SKM, wciąż jednak głównym środkiem transportu pozostaje samochód (ok. 70% odwiedzających centra wyprzedażowe deklaruje taką formę dojazdu).

Fashion Outlet Kraków będzie drugim centrum wyprzedażowym zlokalizowanym w obrębie krakowskiej aglomeracji i jednocześnie pierwszym usytuowanym w administracyjnych granicach miasta. Ukończenie inwestycji planowane jest na wiosnę 2019 r.

Jaka przyszłość czeka polskie centra wyprzedażowe?

Eksperci przekonują, że złote czasy centrów wyprzedażowych w Polsce jeszcze nie nadeszły. Jeśli obiekty będą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz uatrakcyjniać swoją politykę cenową i ofertę, to można spodziewać się, że będą przyciągać nowych odwiedzających.

Badanie prowadzono techniką CAWI, na próbie klientów centrów handlowych w wieku 18 lat i więcej, mieszkańców miast i aglomeracji. Respondenci byli uczestnikami panelu internetowego IQS OPINIE.PL.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »