Polacy patrzą w przyszłość z mniejszymi obawami. Rośnie optymizm konsumentów

W maju poprawiły się nastroje wśród polskich konsumentów - ostatnim razem na takim poziomie były w październiku 2021 roku. Według badań GfK w maju 2023 r. Polacy określali swoją aktualną sytuację finansową jako lepszą niż w kwietniu 2023 r.

Polacy wskazują na poprawę kondycji ekonomicznej kraju; z większym optymizmem patrzą w przyszłość - wynika z najnowszego Barometru Nastrojów Konsumenckich opracowanego przez firmę GfK. W maju br. badani określali swoją aktualną sytuację finansową jako lepszą niż w kwietniu 2023 r. - dodano.

"Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w maju 2023 r. -5,3 i wzrósł aż o 7,9 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca" - przekazano w informacji dotyczącej badania.

Reklama

Nastroje konsumentów. Polacy z większym optymizmem patrzą w przyszłość

Jak dodano, po raz ostatni na takim poziomie nastroje polskich konsumentów znajdowały się październiku 2021 r. "Choć wskaźnik wciąż utrzymuje się na minusie, Polacy przebadani przez GfK wskazują na istotną poprawę kondycji ekonomicznej kraju i z większym optymizmem patrzą w przyszłość" - podano.

Według badań GfK w maju 2023 r. Polacy określali swoją aktualną sytuację finansową jako lepszą niż w kwietniu 2023 r. "Wynik wciąż pozostał na minusie, jednak wzrósł o prawie 6 jednostek (wskaźnik -10,5 wobec -16,4 w kwietniu 2023 r.). W przyszłość konsumenci spoglądali również zdecydowanie mniej krytycznie niż jeszcze miesiąc temu, co wpłynęło na poprawę wyniku o 11,7 pp. (średni wskaźnik wyniósł -3,7 wobec -15,4 sprzed miesiąca)" - wskazano.

Jednak 43 proc. Polaków spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia i - odnosząc się do kwietnia 2023 r. - wynik nie uległ zmianie. "Do maja 2023 r. obawy związane z rynkiem pracy sukcesywnie spadały. Jednocześnie 57 proc. respondentów jest zdania, że ceny towarów i usług wciąż będą rosnąć, przy czym już 42 proc. uważa, iż inflacja - wbrew zapowiedziom Rady Polityki Pieniężnej - utrzyma dwucyfrową dynamikę" - wyjaśniono.

Najlepsze nastroje wśród osób z wykształceniem podstawowym, najgorsze wśród osób z wyższym

Jak podało GfK, w maju 2023 r. ujemne nastroje konsumenckie dotyczyły czterech z sześciu grup wiekowych wytypowanych przez GfK. Najwyższy poziom zadowolenia przypadał ludziom w wieku 15-22 lata (14,4). Wysoki wynik na plusie osiągnęły również osoby w wieku 23-29 lat (8,4). Na drugim biegunie znalazły się osoby w wieku emerytalnym, osiągając wynik -15,9. W przypadku osób w grupie wiekowej 40-49 wskaźnik wzrósł o ponad 14 jednostek (-9,3 wobec -23,4 w kwietniu 2023 r.) a w grupie 50-59 wzrósł ponad trzykrotnie (-5,1 wobec -17,8 w kwietniu 2023 r.).

Młodzi Polacy do 29. roku życia spodziewają się, że w najbliższym roku poprawi się jakość ich życia; wynik osiągnie 8,5 w grupie wiekowej 15-22 i 11,2 w grupie wiekowej 23-29.

Najlepsze nastroje odnotowano wśród osób z wykształceniem podstawowym, które w tym miesiącu jest na plusie (1,1 wobec -7,3 w kwietniu 2023 r.), zaś najgorsze u osób z wykształceniem wyższym (-11,2).

Badanie zrealizowano w dniach 12-17 maja 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie 1000 osób.

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 roku. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: konsumenci | polska gospodarka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »