Polacy wracają do remontowania domów. Sklepy budowlane szykują się na żniwa
Po kilku latach zastoju związanych z pandemią Polacy znowu planują przeprowadzać większe remonty lub kupować sprzęty do ogrodu czy warsztatu. Na tapet brane są przede wszystkim malowanie ścian, wymiana okien i drzwi, a także zakup roślin do ogrodu. Nadchodzące lato może być zatem okresem żniw dla sklepów budowlanych.
Polacy znowu chętnie planują remont lub rozbudowę domu - wynika z najnowszej edycji raportu Current Consumer Mood przygotowanego przez GfK - An NIQ Company.
Od wybuchu pandemii w 2020 roku aż do końca 2023 r. polscy konsumenci byli w negatywnych nastrojach i ostrożnie planowali remonty. Od tegorocznego stycznia wskaźnik barometru po wielu miesiącach w końcu znalazł się na plusie. Pozytywne nastroje utrzymują się do dziś, co znajduje odzwierciedlenie w wielu sektorach handlu, w tym m.in. na rynku DIY ("zrób to sam" - oznacza samodzielne, niekomercyjne wykonanie remontu).
- Wyczekiwana stabilizacja na rynku i w całej gospodarce oraz rozpoczynający się sezon letni skutecznie zachęciły Polaków do zadbania o swoje najbliższe otoczenie. Obecnie już 31 proc. badanych planuje większy remont lub rozbudowę domu - mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK - An NIQ Company.
Podczas planowanych remontów domów Polacy najczęściej zamierzają odmalować ściany.
Aż połowa konsumentów spośród tych, którzy zamierzają przeprowadzić remont, planuje w najbliższym czasie zakup białych lub kolorowych farb do wnętrz - wynika z opublikowanego raportu.
Planów remontowych Polacy mają jednak więcej. Co trzeci nabywca uda się do sklepu w poszukiwaniu drzwi, okien, paneli podłogowych lub elementów oświetlenia (kloszy, abażurów, lamp itp). Z kolei co czwarty ankietowany zamierza kupić artykuły dekoracyjne do domu.
Właściciele domów zamierzają zadbać także o swoje ogrody czy balkony. Jak wynika z raportu, co trzeci badany planuje w zakup sprzętu ogrodowego lub warsztatowego. Połowa ankietowanych spośród tych, którzy planują zakupy w sklepach ogrodowych, chce kupić kwiaty i rośliny. Z kolei 34 proc. z nich zdecyduje się na zakup nawozów, podłoża, oprysków lub innej chemii do roślin.
- W ostatnich latach, głównie w wyniku pandemii i silnej izolacji, Polacy jeszcze mocniej docenili potencjał i zalety przydomowych ogrodów, tarasów oraz balkonów. Zbliżający się sezon urlopowy to doskonała okazja, aby spędzić w nich nieco więcej czasu - uważą Anna Bańka, consultant w GfK - An NIQ Company.
Według danych z raportu Current Consumer Mood, Polacy będą chętnie kupować również meble i dodatki do ogrodu, narzędzia elektryczne oraz ręczne, a także grille i akcesoria do grillowania.
Plany remontowe właścicieli domów oznaczają większy ruch w sklepach budowlanych, a co za tym idzie - zwiększone przychody. To szczególnie ważne po latach zastoju spowodowanych przez pandemię i wysoką inflację.
Głównym źródłem finansowania remontów pozostają własne, bieżące środki - w ten sposób koszty pokryje 52 proc. badanych.
5 proc. Polaków zrealizuje remont dzięki kredytowi, 12 proc. będzie musiało zlikwidować lokatę bankową. Niektórzy na remont domu planują pożyczyć pieniądze od rodziny lub znajomych - taki zamiar ma 9 proc. badanych.