Polscy prezesi zakładają spadek światowego PKB. Jednocześnie sami liczą na większe zyski

​77 proc. dyrektorów generalnych w Polsce przewiduje, że PKB światowej gospodarki spadnie w najbliższych 12 miesiącach - wynika z raportu firmy doradczej PwC. W odpowiedzi na kryzys blisko co piąty spośród polskich prezesów planuje podnieść ceny produktów i usług.

Prezesi firm na całym świecie zmagają się z konsekwencjami zaburzeń makroekonomicznych i konfliktu w Ukrainie, który powoduje niepewność - zwrócili uwagę autorzy raportu PwC "CEO Survey". 

Kadra zarządzająca w swoich organizacjach zmaga się m.in. z takimi wyzwaniami, jak zagrożenia geopolityczne, szalejąca inflacja i niestabilność gospodarcza. Jednocześnie dyrektorzy generalni bardziej optymistycznie oceniają perspektywy swoich firm, od tych dla ogólnoświatowej gospodarki.

Zamiast zwolnień to podwyżki... cen

"W Polsce inflacja budzi znacznie większe obawy niż na świecie. Mimo to polscy prezesi nie planują - podobnie jak ich światowi odpowiednicy - dużych redukcji zatrudnienia, ale za to chcą znacznie mocniej podnosić ceny swoich produktów i usług" - wyjaśnił prezes PwC Polska Michał Mastalerz, cytowany w komunikacie prasowym.  

Reklama

Dodał, że jeśli organizacje mają pozostać rentowne w dłuższej perspektywie, muszą inwestować w swoich ludzi i ciągłą transformację, zwłaszcza technologiczną. "Dbałość o ludzi, wzmocnienie ich umiejętności i zaangażowania stają się priorytetem dla liderów biznesu" - ocenił. 

Jak zaznaczono, największym wyzwaniem w najbliższym czasie dla prezesów firm w Polsce jest stan gospodarki światowej i krajowej. 77 proc. dyrektorów generalnych w Polsce i 73 proc. globalnie przewiduje, że wzrost gospodarczy na świecie spowolni w ciągu najbliższych 12 miesięcy.  

Przypomniano, że w zeszłym roku poprawę sytuacji przewidywało 68 proc. szefów firm w regionie i 77 proc. na całym świecie. "Ubiegłoroczny optymizm, napędzany słabnącą globalną pandemią, został w 2022 r. zdławiony przez takie wstrząsy jak inwazja Rosji na Ukrainę, gwałtownie rosnące ceny energii i towarów oraz przyspieszający wzrost płac i cen towarów oraz usług" - wskazano. 

Co drugi badany w Polsce zakłada wzrost sprzedaży

Według raportu polskich prezesów wyróżnia optymizm dotyczący perspektywy wzrostu przychodów ich własnych firm. "Aż 49 proc. z nich (wobec 42 proc. na świecie) twierdzi, że są +bardzo pewni+ wzrostu sprzedaży swojej firmy" - wskazano. Zwrócono uwagę, że w regionie odsetek ten wynosi 55 proc., a na świecie - 40 proc. 

W odpowiedzi na krótkoterminowe wyzwania gospodarcze, prezesi firm w Polsce, podobnie jak ich koledzy z całego świata, podejmują działania mające na celu pobudzenie wzrostu przychodów i obniżenie kosztów. "Aż 77 proc. z nich (58 proc. prezesów w naszym regionie) twierdzi, że zaczęło już wdrażać podwyżki cen - narzędzie, po które do tej pory sięgnęło zaledwie 51 proc. globalnych dyrektorów" - stwierdzono.

Jednocześnie prezesi firm globalnych i tych z Polski zdają sobie sprawę z możliwości wystąpienia zakłóceń w przyszłości: 54 proc. polskich szefów - w porównaniu do 45 proc. w regionie oraz 40 proc. na świecie - uważa, że ich firmy nie będą w stanie utrzymać się na rynku za dekadę, jeśli będą podążać obecną ścieżką. 

Dyrektorzy generalni w Polsce i na świecie - jak dodano - spodziewają się, że zmiany klimatyczne będą miały przede wszystkim wpływ na ich pozycje kosztowe - 80 proc. spodziewa się umiarkowanego, dużego i bardzo dużego wpływu na koszty. 

PwC przebadało 4410 dyrektorów generalnych w 105 państwach i regionach w październiku i listopadzie 2022 r. W próbie znalazły się odpowiedzi 99 prezesów z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym 39 z Polski. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: szefowie | PwC | prognozy | prognozy PKB
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »