Polska eksportuje więcej pieczywa niż wódki
- Branża piekarnicza jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi gospodarki pod kątem eksportu, ze średnim wzrostem rzędu kilkunastu procent rocznie. Polska eksportuje obecnie więcej pieczywa niż wódki i ten stan będzie trwał, bo budują się nowe zakłady. Już teraz wartość netto eksportu polskiego pieczywa wynosi więcej niż krajowe zapotrzebowanie - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Waldemar Topolski, dyrektor zarządzający Aryzta Polska.
Waldemar Topolski zauważa, że w krajach Europy Zachodniej, gdzie rynki są bardzo nasycone, udział pieczywa z odpieku w całym rynku pieczywa sięga już kilkadziesiąt procent.
- Średnim udziałem, do którego dążymy w Polsce będzie jedna czwarta rynku pieczywa do odpieku w całym rynku pieczywa. Dzisiaj jesteśmy mniej więcej na poziomie 15 procent. Wydaje mi się, że w 2019-2020 roku przekroczymy pułap 20 procent - dodaje.
Według dyrektora zarządzającego Aryzty innowacyjność w branży piekarniczej to wychodzenie naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.
- 30 lat temu idąc do piekarni mieliśmy do wyboru chleb baltonowski, kajzerkę i bułkę poznańską. Nie było hot-dogów czy mini pizzy, bo takich rzeczy piekarnie po prostu nie robiły. Dziś konsumenci coraz rzadziej sięgają po zwykły chleb, a zaczęli jeść np. płatki śniadaniowe - dodaje.
Topolski wskazuje, że Aryzta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów dostarczając żywność funkcjonalną lub o właściwościach prozdrowotnych.
- Jako pierwsi w Grupie Aryzta rozwinęliśmy w Grodzisku Mazowieckim chleb z dodatkiem kwasów omega-3. Z kolei nasza bułka dostępna w jednej z największych sieci ogólnopolskich dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Rozumiemy innowacyjność jako wychodzenie naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów i ich potrzebom żywieniowym. Kupujący bułkę chcą dziś czegoś więcej, nie tylko smaku, ale też dodatkowych składników i wartości odżywczych. Ponieważ żyjemy w pośpiechu, pieczywo staje się coraz częściej szybką przekąską, która zastępuje nam posiłek. Staramy się więc żeby ta przekąska była zdrowa i zawierała nie tylko węglowodany, ale również białko - dodaje.
Aryzta to największy na świecie producent mrożonego pieczywa. W Polsce grupa zatrudnia ponad pół tysiąca osób w trzech zakładach produkcyjnych. W skład grupy w Polsce wchodzi firma Hiestand, która w lutym 2015 r. połączyła się ze spółką FSB Piekarnie. Na początku czerwca 2016 r. zakończył się proces integracji Aryzta Polska i węgierskiego Fornetti. W efekcie połączenia powstała jedna z największych grup piekarniczych w Europie Środkowej. Klientami Aryzty są największe sieci sklepów detalicznych w Polsce, sieć McDonald's, a także food service, czyli główne sieci hoteli i restauracji.
AT, portalspozywczy.pl
Więcej informacji na portalspozywczy.pl