Polska ma nowy eksportowy hit. Kupują Niemcy, Włosi, Francuzi i Amerykanie
Jabłka, meble, jachty - do takich "pozycji towarowych" przyzwyczailiśmy się mówiąc o polskich eksportowych specjalnościach. Nie każdy daje sobie sprawę z faktu, że prawdziwym eksportowym hitem jest produkowana w Polsce... karma dla zwierząt, a szczególnie karma dla psów i kotów. Psie i kocie przysmaki z naszego kraju trafiają do Niemiec, Włoch, Francji, USA i wielu innych krajów. W 2022 r. udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł 4,6 proc. (jesteśmy piątym największym eksporterem karmy dla psów i kotów).
Karma dla zwierząt domowych należy do ważniejszych grup towarowych w polskim eksporcie - podkreśla Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). W latach 2013-2022 wartość eksportu karmy dla zwierząt z Polski wzrosła aż o 461 proc., zaś wolumen o 180 proc. - wylicza PIE zwracając uwagę na lawinowy przyrost produkcji i sprzedaży.
Z wynikiem 1,9 mld euro w 2022 r. karmy dla zwierząt odpowiadały za 0,5 proc. wartości polskiego eksportu ogółem oraz 4 proc. eksportu rolno-spożywczego - wynika z danych przytoczonych przez PIE.
Polska eksportuje przede wszystkim karmę dla psów i kotów. Według danych GUS, jej eksport w 2022 r. wyniósł 1,6 mld euro i stanowił ponad 84 proc. wartości i 76 proc. wolumenu całego eksportu karmy dla zwierząt domowych.
W 2022 r. Polska była piątym światowym eksporterem karmy dla psów i kotów. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. wartość jej eksportu wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego o ok. 15 proc. Stało się tak ze względu na wzrost cen (wolumen spadł o ok. 4 proc.).
Polska karma dla zwierząt jest eksportowana do 76 krajów świata. Do najważniejszych rynków zbytu należały państwa unijne, a wśród nich dominowały: Niemcy (34 proc. udział w wartości polskiego eksportu tego rodzaju wyrobów), Włochy (ok. 5,4 proc.), Francja i Czechy (po 5,3 proc.) oraz Rumunia (4,6 proc) - wylicza w swojej analizie Polski Instytut Ekonomiczny.
Wśród państw spoza UE, największymi odbiorcami polskiej karmy dla zwierząt były Wielka Brytania (6,9 proc.) i Ukraina (3,3 proc.). Na liście odbiorców znalazły się też m.in. USA, Kanada i Australia.
Wykres. Polski eksport karmy dla psów i kotów w latach 2013-2022 (w mln EUR)
W 2022 roku przeszło 90 mln europejskich gospodarstw domowych posiadało ok. 340 mln zwierząt domowych. Te dane najlepiej pokazują, jak ogromny potencjał ma rynek karmy, szczególnie tej dla psów i kotów. Szacuje się, że w 25 proc. europejskich domów mieszka pies (Europejczycy mają 104 mln psów). Koty są w w tym przypadku górą, bowiem w 26 proc. europejskich gospodarstw mieszka 127 mln kotów.
Tak ogromna i stale rosnąca populacja domowych pupili znajduje odzwierciedlenie w rosnących obrotach producentów karmy - podsumowuje Polski Instytut Ekonomiczny. Ponadto, perspektyw zwiększenia eksportu karmy z Polski należy upatrywać na rynku chińskim, który otwarto dla polskich eksporterów pod koniec czerwca 2023 r. Szacuje się, że chiński rynek karmy dla zwierząt domowych osiągnie w 2026 r. wartość 16,3 mld USD.