Reklama

Polska powalczy o kolejną inwestycję Belgów

Polska może zyskać nowego dużego inwestora. Belgijska firma Umicore jest poważnie zainteresowana, aby właśnie w Polsce produkować najistotniejszy składnik baterii do pojazdów elektrycznych. Po decyzji o utworzeniu fabryk komponentów do takich pojazdów w Chinach i Korei Umicore postanowiła zlokalizować nową inwestycję w Europie.

Reklama

Jedną z silnie rozważanych lokalizacji jest Nysa.

Fabryka w Nysie byłaby pierwszym zakładem produkcyjnym tego typu w Europie. Instalacja ma się opierać na najnowocześniejszych technologiach produkcyjnych opracowanych w celu spełnienia najwyższych standardów wydajności i jakości w branży motoryzacyjnej. Pierwsza faza tej inwestycji została uwzględniona w programie o wartości 660 milionów euro ogłoszonym przez firmę na początku tego roku. Dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2020 r.

- Cieszymy się, że następna duża, innowacyjna firma chce inwestować w Polsce. To już kolejny przykład dużej zagranicznej inwestycji w Polsce w tym roku, po decyzji o rozpoczęciu wspólnego przedsięwzięcia MTU i Lufthansa Technik w Jasionce i budowie jednego z największych i najnowocześniejszych zakładów - EME Aero, w którym prowadzone będą serwis, naprawa i przegląd silników lotniczych.

To pokazuje, że polityka inwestycyjna rządu przynosi konkretne efekty. Inwestycja Umicore byłaby jednak szczególnie istotna, gdyż firma produkowałaby w Polsce najbardziej zaawansowane technologicznie komponenty baterii do pojazdów elektrycznych, które pozwalają magazynować więcej energii i zwiększyć zasięg dla samochodu elektrycznego.

Co więcej Umicore stawia całkowicie na zieloną energię, więc w jednym zagadnieniu łączymy dwa aspekty - nowoczesnej technologii i ochrony środowiska, co jest szczególnie ważne dla naszego rządu - mówi minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Unikatowe rozwiązania

Rozważając umieszczenie swojej fabryki w Nysie, Umicore zwraca uwagę na dobrą lokalizację w pobliżu europejskich klientów firmy oraz dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej, a także niskoemisyjnego zaopatrzenia w energię elektryczną. Firma deklaruje, że dzięki inwestycji w fabryce powstanie ok. 400 nowych miejsc pracy. W przypadku decyzji o lokalizacji w Nysie miasto otrzyma silny impuls do rozwoju jego indywidualnych zasobów i unikatowego potencjału, co wpisuje się w rządową politykę zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Inwestycja doskonale wpisywałaby się również w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności.

W laboratoriach Umicore opracowano unikatowe rozwiązania inżynieryjne w produkcji elektrod, będących kluczowym komponentem akumulatorów używanych w pojazdach elektrycznych. Dzięki zastosowanej technologii Umicore akumulatory mogą magazynować więcej energii i pozwalają na większy zasięg dla samochodu elektrycznego.

Umicore na świecie

Firma Umicore zaopatruje wszystkie segmenty rynku, od elektroniki po baterie do samochodów, i jest liderem rynku w produkcji katod. Obecnie Firma Umicore jest globalnym potentatem z zakresu technologii i recyklingu materiałów. Jej działalność opiera się na czterech filarach:

- kataliza (motoryzacja, chemia, farmacja),

- materiały energetyczne (kobaltowe, elektrooptyczne, katodowe, ultracienkie),

- profesjonalne chemikalia i materiały,

- recykling (metale szlachetne, profesjonalne chemikalia, baterie).

Innowacyjny recykling

Globalne zatrudnienie wynosi ok. 10 tys. pracowników a roczne obroty ok. 11,1 miliarda euro. Umicore posiada 59 zakładów produkcyjnych na świecie, w tym 24 w Europie.

Umicore, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, każdego roku inwestuje od 5% do 7% przychodów w prace badawczo-rozwojowe prowadzone w 14 ośrodkach badawczych na całym świecie. Główny nacisk kładziony jest na rozwój technologii, które dotyczą kluczowych globalnych wyzwań, takich jak czysta mobilność.

Firma stara się wnieść wkład w bardziej zrównoważoną gospodarkę, dzięki innowacyjnemu recyklingowi odzyskuje ponad 20 pierwiastków, w tym metale szlachetne. Produkowane przez firmę katalizatory pomagają zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza przez napędy tradycyjne, natomiast akumulatory pomagają w elektryzowaniu transportu. W 2017 r. ponad 85% inwestycji w badania i rozwój Umicore dotyczyło badań nad elektromobilnością.

Jak działa Umicore

Każdego roku Umicore identyfikuje 10 najbardziej atrakcyjnych projektów innowacyjnych, które są kluczowe dla osiągnięcia ambicji dotyczących wzrostu w ramach programu "Horyzont 2020" (i dalszych etapów) oraz obejmują rozwój innowacji produktowych i procesowych związanych z transportem przyjaznym środowisku.

Umicore w Polsce obecny jest od 1996 r., zajmując się produkcją blach cynkowo-tytanowych. W 2016 r. zdecydowała się na zlokalizowanie w Polsce zakładu produkcji katalizatorów w Nowej Rudzie (woj. dolnośląskie) w którym zatrudnia 80 osób.

Dowiedz się więcej na temat: elektromobilność | baterie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »