Polski eksport zbliża się do 300 mld euro. "Gonimy największych światowych eksporterów"

Polska systematycznie goni grupę liderów światowego eksportu. Jesteśmy blisko wejścia do dwudziestki największych eksporterów. Zbliżamy się do granicy 300 mld euro rocznej wartości sprzedawanych za granicę polskich towarów i usług - informuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

W ciągu ostatnich trzech dekad polski eksport wzrósł ponad dwudziestopięciokrotnie - poinformował Łukasz Grabowski z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Wartość eksportu styczeń-październik 2022 r. wyniosła prawie 285 mld euro, zbliżając się do psychologicznej granicy 300 mld euro - dodał.

Rośnie wartość polskiego eksportu. Zbliżamy się do granicy 300 mld euro rocznie

- Według danych za okres styczeń-październik wartość ubiegłorocznego eksportu wyniosła prawie 285 mld euro. Tym samym zbliżyliśmy się do psychologicznej granicy 300 mld euro - podkreślił.

Łukasz Grabowski dodał, że ponad 20-procentowy wzrost eksportu rok do roku to zasługa m.in. zmieniających się warunków finansowych w gospodarce światowej oraz rosnących cen dóbr i usług.

Reklama

- Jesteśmy, jako kraj, blisko wejścia do TOP-20 największych światowych eksporterów - ocenił. Zwrócił uwagę, że najczęściej eksportujemy do państw europejskich. - Wśród największych odbiorców polskich towarów można wymienić Niemcy, Czechy i Francję. Nasi eksporterzy coraz śmielej wychodzą jednak również poza Europę - ocenił ekspert.

Eksport. Afryka i Bliski Wschód to dla polskich przedsiębiorstw obiecujący kierunek

Według niego Afryka i Bliski Wschód to dla polskich inwestorów i przedsiębiorstw obiecujący kierunek ekspansji. - Dynamiczny rozwój gospodarczy tych regionów, zwiększająca się siła nabywcza, a w przypadku Afryki - najwyższy na świecie przyrost naturalny dają mocne fundamenty i argumenty do intensyfikacji współpracy gospodarczej - stwierdził.

Jak zaznaczył, rozwija się też polski eksport do Azji. - Żywność znad Wisły oraz kosmetyki są cenione w tym regionie - wskazał.

Z roku na rok coraz szersza jest grupa polskich firm, które korzystają z ułatwień, jakie dają umowy o wolnym handlu (FTA). Zwrócił uwagę, że UE ma takie porozumienia m.in. z Norwegią, Szwajcarią, krajami bałkańskimi, a także: Koreą Południową, Singapurem, Wietnamem, Japonią czy Kanadą. - Trwają prace nad wdrożeniem umowy pomiędzy UE i krajami Ameryki Południowej, zrzeszonymi w organizacji MERCOSUR, a także z Australią czy Nową Zelandią - podał.

Ekspert zwrócił uwagę, że konflikt zbrojny na Ukrainie oraz przyjęte pakiety sankcji dla Rosji wpłynęły negatywnie na eksport towarów i usług do naszych wschodnich sąsiadów. - Znaczenie tych rynków dla polskiej gospodarki pokazują dane o wymianie handlowej - zaznaczył. W 2021 r. łączna wartość eksportu z Polski do Rosji Ukrainy i Białorusi wyniosła ok. 14 mld euro - przypomniał.

Wojna wpłynęła negatywnie na eksport do wschodnich sąsiadów

- W Rosji byliśmy drugim eksporterem z UE po Niemczech, a w przypadku Białorusi i Ukrainy zajmowaliśmy miejsce pierwsze - z udziałem 20-25 proc. całego eksportu unijnego do tych państw. Z tych trzech kierunków importowaliśmy też wiele surowców i półproduktów do rodzimej produkcji - wyjaśnił.

Polscy przedsiębiorcy z dnia na dzień, jak przypomniał, stanęli przed wyzwaniem związanym z zabezpieczeniem łańcuchów wartości. - Są jednak na tyle elastyczni, że potrafili odnaleźć się w tej sytuacji, znaleźć nowych odbiorców swoich towarów i mimo toczącego się konfliktu zwiększyć dynamikę wymiany z Ukrainą - zauważył.

- Eksporterom dajemy przede wszystkim wiedzę i wsparcie w zakresie nawiązywania kontaktów biznesowych - wskazał. Przypomniał, że w ubiegłym roku PAIH zakończył m.in. kolejny nabór do program Polskich Mostów Technologicznych. W ciągu kilku lat zrealizowano 14. edycji skierowanych na takie rynki jak: Stany Zjednoczone, Australia, Chiny, Korea Południowa, ZEA, Arabia Saudyjska, Meksyk, Izrael. W sumie - program dotyczył ekspansji na blisko 40 zagranicznych kierunków. W dotychczasowych edycjach projektu ponad 700 firm otrzymało wsparcie w ekspansji biznesu na rynki zagraniczne. Łącznie uczestnicy programu otrzymali przeszło 80 mln zł - poinformował Grabowski.

Wskazał, że PAIH prowadzi też działalność informacyjną i edukacyjną, m.in. poprzez bezpłatne webinaria oraz mentoring w ramach projektu Mój Biznes Zagranicą. Zwrócił uwagę, że 40 z 55 Zagranicznych Biur Handlowych PAIH działa poza UE. "Zależy nam, żeby polscy przedsiębiorcy chętniej angażowali kapitał i potencjał biznesowy na nowych rynkach" - podsumował.

Zobacz również:

PAP
Dowiedz się więcej na temat: eksport | PKB | wartość polskiego eksportu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »