Kampania ostrzegała użytkowników internetu przed zagrożeniami, jakie mogą spotkać w cyberprzestrzeni, w szczytowym okresie przedświątecznych zakupów. Jej celem było wzmocnienie świadomości konsumentów, nauczenie bezpiecznych praktyk online i skutecznego przeciwdziałania oszustwom w przestrzeni e-commerce.
Ostrzec przed zagrożeniami w sieci. Kampania pod batutą InPost
Użytkownicy mieli możliwość zapoznania się ze scenariuszami cyberzagrożeń. Zostały one zaprezentowane w formie przystępnych postów i formatów wideo. Zainteresowani dowiedzieli się, jak rozpoznać fałszywe strony internetowe i manipulacje dokonywane online. Mogli prześledzić szczegóły nietypowych adresów URL (unikalnych lokalizatorów stron internetowych) czy niejasnych kosztów oferowanych przez fałszywych sprzedawców.
Zaprezentowane w kampanii treści dotyczyły też zasad bezpiecznej komunikacji z fałszywymi konsultantami oraz znaczenia weryfikacji opinii o sprzedawcy, rozpoznawania linków i stron przygotowanych przez oszustów. Zwrócono również uwagę na ryzyko odbierania połączeń z nieznanych numerów.
Najczęściej dokonywanym w sieci przestępstwem jest phishing - metoda oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod instytucje - informuje NASK. "W tym scenariuszu przestępcy wykorzystują wizerunek cieszącego się autorytetem podmiotu - np. firmy kurierskiej, igrają z naszymi emocjami przez presję czasu czy groźbę konsekwencji po to, żeby przekierować nas na stronę, która wyłudzi cenne dane" - ostrzegają autorzy kampanii. Zwracają też uwagę, że oszustwa można w prosty sposób uniknąć. "Wystarczy spokój i dokładna weryfikacja otrzymanych informacji" - przypomina Iwona Prószyńska, która kieruje w NASK Zespołem Strategicznej Komunikacji Cyberbezpieczeństwa.
Przedświąteczna kampania. Weryfikacja przesyłek i podejrzane domeny
W kampanii podkreślano konieczność zgłaszania podejrzanych domen i wiadomości do CERT Polska oraz wagę zachowania ostrożności na marketplace'ach czy platformach cyfrowych takich jak Amazon oraz na portalach społecznościowych. Istotnym elementem było też edukowanie w zakresie weryfikacji przesyłek "za pobraniem", aby zapobiegać płaceniu za niezamówione paczki.
Podczas kampanii, InPost oraz policja wspólnie publikowały materiały edukacyjne w sieciach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram i TikTok. Ich treści były weryfikowane przez CERT Polska NASK - narodowy zespół reagowania na cyberprzestępczość.











