Polski prom będzie pływał na Kole Podbiegunowym. Wypłynie z historycznej stoczni

Gdańska stocznia Remontowa Shipbulding rozpoczęła produkcję promu dla Torghatten Nord AS, jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii. Wyprodukowana w Polsce jednostka będzie pływać w norweskich fiordach na Kole Podbiegunowym, na trasie Stornes-Bjornera.

W stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto produkcję promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla jednej z największych firm żeglugowych w Norwegii. Chodzi o Torghatten Nord AS. W środę odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy promu.

Jednostka przeznaczona będzie do żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjornera. To trasa położona na Kole Podbiegunowym. W projekcie w związku z tym postawiono na technologie dostosowane do wyzwań związanych z ciężkimi warunkami żeglugi w tym regionie. Zastosowano lekkie materiały oraz rozwiązania i systemy charakteryzujące się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii - wskazuje Aleksandra Tesmer z gdańskiej stoczni.

Reklama

- Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku i załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut - tłumaczy przedstawicielka Remontowa Shipbulding.

Przekazanie statku armatorowi planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku.

Kolejne norweskie zamówienie w polskiej stoczni

- Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w naszej Stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010-2013 stocznia zbudowała osiem nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii - podkreśliła Aleksandra Tesmer.

- Podpisując kontrakt na kolejny, dziewiąty prom dla tego armatora, stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym - dodała. 

W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding budowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii - podaje firma.

Nowy prom wypłynie z historycznej stoczni

Remontowa Shipbuilding to gdańska stocznia zatrudniająca 370 osób. Ze stoczni wyszło do tej pory ponad tysiąc statków. 

Historia firmy sięga aż 1945 roku. Założona jako Stocznia nr 3 w przedwojennej Gdańskiej Fabryce Wagonów, w 1950 roku została przemianowana na Stocznię Północną. W okresie PRL powstawały w niej okręty i statki specjalistyczne dla marynarki wojennej, a także specjalistyczne jednostki rybackie. W okresie transformacji Stocznia Północna zmieniła profil - rozpoczęła produkcję statków towarowych. Pod koniec lat 90. rozszerzyła ofertę między innymi o promy. 

W 2013 roku powróciła do współpracy z marynarką wojenną. W 2022 roku zatwierdzono umowę między stocznią a MON na budowę kolejnych trzech seryjnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II. 

W 1993 przekształcono Stocznię Północną z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną. W 2003 głównym akcjonariuszem spółki stała się Gdańska Stocznia "Remontowa", na skutek czego firma weszła w skład grupy Remontowa Holding, której częścią pozostaje do dziś. W 2011 Stocznia Północna zmieniła firmę na Remontowa Shipbuilding.

Grupa Remontowa Holding, której częścią jest dawna Stocznia Północna, to jedna z największych tego typu firm w Europie. Cały polski przemysł stoczniowy jest szóstym największym w UE.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: przemysł stoczniowy | eksport | Norwegia | transport morski | promy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »