Polski przewoźnik pokazał wyniki za 2024 r. Duża strata, wskazano przyczyny
Grupa PKP Cargo zakończyła 2024 rok ze stratą netto w wysokości około 2,41 mld zł, przy spadku przychodów i wyraźnym pogorszeniu wyników operacyjnych. Spółka, która w ubiegłym roku rozpoczęła postępowanie sanacyjne i restrukturyzację, wskazuje na wpływ wyzwań gospodarczych, geopolitycznych oraz kryzysu energetycznego na swoją sytuację.
Strata netto za 2024 r. Grupy PKP Cargo wyniosła ok. 2,41 mld zł. Z kolei zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) - 299,7 mln zł - poinformowała Grupa w raporcie giełdowym.
Przychody z działalności operacyjnej Grupy Kapitałowej PKP CARGO wyniosły w 2024 r. 4 mld 519 mln 300 tys. zł, strata na działalności operacyjnej wyniosła 2 mld 691 mln 400 tys. zł, strata przed opodatkowaniem to 2 mld 884 mln 500 tys. zł, a strata netto - 2 mld 412 mln 600 tys. zł. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł 299,7 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 4 mld 460 mln 400 tys. zł - wynika z danych, które opublikowała grupa.
Przechody z działalności operacyjnej Grupy spadły w porównaniu do 2023 r., kiedy wynosiły 5 mld 552 mln zł. Z kolei zysk netto grupy wyniósł w 2023 r. 82,1 mln zł, a zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) - 1 mld 83 mln 100 tys. zł.
Operator wyniki tłumaczy tym, że 2024 r. był czasem wyzwań gospodarczych, handlowych i geopolitycznych na całym świecie. "Brak stabilności i dynamiczne zmiany dotykały firm z wielu sektorów gospodarki i wpływały na warunki prowadzenia ich działalności" - przekazano w opublikowanym w tym samym raporcie piśmie do akcjonariuszy. Dodano, że dla spółki miniony rok był "rokiem głębokich zmian", a także przypomniano o złożonym wniosku otwierającym postępowania sanacyjnego oraz rozpoczęcie działań optymalizacyjnych i restrukturyzacji zatrudnienia.
Spółka twierdzi również, że jedną z przyczyn odnotowanych w ub.r. ujemnych wyników finansowych były odpisy na utratę wartości taboru, a kolejną spadek przychodów z tytułu umów z klientami, którego efektem była niższa przewieziona masa. Zauważono, że w dalszym ciągu "odczuwalne są" skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie, co w znaczącym stopniu wpływa na przedsiębiorstwa i skutkuje niższymi przewozami towarowymi.
W piśmie poinformowano również, że w 2024 r. kolej przewiozła ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton lub 3,5 proc. względem 2023 r. Niższy poziom - jak wskazano - na przełomie ostatnich lat odnotowano jedynie "w pandemicznym 2020 r". Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku wyniosła z kolei blisko 58,3 mld tonokilometrów, co ponownie oznacza spadek - o ponad 3,3 mld lub 5,4 proc. - wobec wyniku z 2023 r.
Zarządca w piśmie zwrócił uwagę, że PKP Cargo jest szczególnie narażone na spadek przewozów, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze przychody. "Działania Spółki na przełomie lat 2022-2023, które były skoncentrowane na transporcie węgla z portów morskich do klientów z branży energetycznej, ograniczyły jej możliwości do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów" - wskazano. Jak dodano, w tym samym czasie spółka inwestowała głównie w obszarze taboru kolejowego, co nie przełożyło się na jej dochody" - wskazał.
Spółka chce poprawić sytuację płynnościową, a także zwiększyć przychody i zacząć skutecznie pozyskiwać nowe zlecenia. Do końca czerwca 2025 r. ma zostać przedstawiony Szczegółowy Plan Restrukturyzacji, którego efekty mają jednak zależeć od sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych oraz globalnej sytuacji makroekonomicznej i politycznej. Jak wskazano, na popyt na przewozy towarów przekładają się obecnie bezpośrednio sytuacja europejskiego przemysłu i wielkość produkcji, a także działania prowadzone w ramach polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych, w kontekście wojen handlowo-celnych, w tym także z Europą.
Spółka oczekuje, że rynek towarowych przewozów kolejowych czeka systematyczny rozwój. Zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, oczekiwane wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej, a także promowanie bardziej ekologicznej formy transportu przełożą się na odwrócenie obecnego trendu"- przekazano w piśmie.
W raporcie podano, że w 2024 r. Grupa PKP Cargo poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 590,4 mln zł. To o 65,7 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.
Wskazano również, że w 2024 r. względem 2023 r. nastąpił wyraźny spadek zatrudnienia w grupie o 5 tys. 199 osób, w tym PKP Cargo o 4 tys. 276 osób. Zaznaczono, że "tak wyraźny" spadek zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2024 r. jest efektem przeprowadzonych w PKP Cargo i PKP Cargotabor zwolnień grupowych.