Polski rynek słodyczy i przekąsek wart 17,3 mld zł
Według danych agencji badawczej Nielsen, wartość rynku słodyczy i przekąsek w Polsce osiągnęła 17,3 mld PLN, co daje 13,3 proc. udziału w rynku artykułów żywnościowych. Kategoria ta odnotowała 5,4-proc. wzrost wartości sprzedaży w okresie sierpień 2018 r. - lipiec 2019 r. - wskazali w eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego w "Tygodniku Ekonomicznym PIE".
Kategoria słodyczy i przekąsek odnotowała 5,4 proc. wzrost wartości sprzedaży w okresie sierpień 2018 r. - lipiec 2019 r. i była to dynamika zbliżona do tempa wzrostu całego koszyka spożywczego (5,6 proc.).
PIE przypomina, że analizy zachowań konsumentów jednoznacznie potwierdzają, że ludzie nie chcą rezygnować z przyjemności, którą daje jedzenie słodyczy.
Rynek słodyczy i przekąsek jest silnie zróżnicowany, a poszczególne jego segmenty rozwijają się w różnym tempie. Wśród przekąsek największe znaczenie mają chipsy, chrupki i popcorn, które odpowiadają za 14,4 proc. obrotów wartościowych całego rynku słodyczy i przekąsek.
Charakteryzuje je także dynamiczny wzrost sprzedaży (o 9,7 proc. w analizowanym okresie). Ciastka odpowiadają za 13,6 proc. obrotów wartościowych rynku słodyczy, a w dalszej kolejności znajdują się tabliczki czekoladowe z udziałem 11,5 proc. oraz praliny, do których należy 11,3 proc. rynku.
To właśnie te trzy segmenty w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu sprzedaży wartościowej omawianego rynku. Dynamicznie rozwija się segment czekolad gorzkich/deserowych oraz białych, w przypadku których wzrosty wartościowe w analizowanym okresie wyniosły, odpowiednio: 7,3 proc. oraz 6,6 proc. Silny wzrost sprzedaży odnotowały również czekolady nadziewane (6,7 proc.) stanowiące 40,2 proc. wartości sprzedaży segmentu czekolad.
Na wykresie Analizy zachowań konsumentów jednoznacznie potwierdzają, że ludzie nie chcą rezygnować z przyjemności, którą daje jedzenie słodyczy. Aż 79 proc. Polaków przyznało, że właśnie dlatego zjada słodycze i przekąski, a 57 proc. robi to dla poprawy nastroju. Kompromisem między przyjemnością a poczuciem winy i stresem wywołanym folgowaniem sobie w czasach mody na zdrowie i bycie fit, staje się kontrola wielkości porcji.
Potwierdzają to wyniki badań agencji Nielsen, wskazujące na umacniającą się pozycję słodyczy i przekąsek w małych opakowaniach. Już połowa dziesięciu produktów generujących największą wartość sprzedaży na polskim rynku przekąsek i słodyczy, to produkty, których gramatury nie przekraczają 50 g.
Rynek słodyczy pozostaje pod silnym wpływem trendu prozdrowotnego z zachowaniem jego Chipsy, chrupki, popcorn 14,4 Ciastka 13,6 Tabliczki czekoladowe 11,5 Cukierki i lizaki 9,0 Pralinki 11,3 Batony 7,0 2 przedstawiono udział wartościowy dziesięciu czołowych segmentów rynku słodyczy i przekąsek. "przyjemnościowego" charakteru.
Wśród zjawisk, które wyznaczają kierunek rozwoju tego rynku znalazły się: przyjemność (rozumiana nie tylko jako dostarczanie bogatych doznań smakowych, ale także element celebracji życia w duchu wellbeing), premiumizacja (przejawiająca się przede wszystkim w rosnących oczekiwaniach konsumentów wobec produktów i skłaniania się do takich, które postrzegają jako premium), gifting (produkty, głównie wyroby czekoladowe, postrzegane są jako coś więcej niż jedzenie, dostarczają bogate doznania smakowe i chwilę indywidualnej przyjemności oraz stają się upominkiem i wyrazem uczuć do bliskiej osoby).
Ważnym kierunkiem rozwoju kategorii słodyczy i przekąsek jest health & wellness, czyli trend prozdrowotny zgodnie z którym konsumenci skłaniają się ku zdrowszym wyborom żywieniowym. Nowym trendem są nowe smaki i dodatki, np. kwiaty (szacuje się, że globalny rynek aromatów kwiatowych wzrośnie średnio o 9,95 proc. w latach 2018-2022).
Obecnie największym rynkiem słodyczy i przekąsek jest Europa, a następnie Ameryka Północna. Wyższy poziom spożycia słodyczy i przekąsek zanotowano w krajach rozwiniętych, ale szybciej rośnie w krajach rozwijających się. Przewiduje się, że światowy rynek tych produktów będzie rósł średniorocznie o 5,34 proc. i w 2024 r. osiągnie poziom 762 mld USD.
Jego szybki rozwój wynika z urbanizacji, rosnących dochodów ludności, zmian demograficznych oraz zmian zachowań konsumentów. Brak czasu na gotowanie w domu, wzrost liczby niezależnych, pracujących kobiet i rodzin nuklearnych, w których oboje rodzice pracują, zwiększają popyt na żywność gotową do spożycia.
Już obecnie jest ona największym segmentem w całym przemyśle spożywczym. Można oczekiwać, że innowacyjne produkty zawierające zdrowe i ekologiczne składniki, a także wygoda i postęp w technologii pakowania zapewnią dalszy szybki rozwój tego sektora.
Według PIE można oczekiwać, że innowacyjne produkty zawierające zdrowe i ekologiczne składniki, a także wygoda i postęp w technologii pakowania zapewnią dalszy szybki rozwój tego sektora.
Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) to publiczny think tank gospodarczy. Zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.