Polubownie w Polmosach
Wydaje się, że ministerstwo skarbu stara się wreszcie przyspieszyć proces prywatyzacji wytwórców spirytualiów w obawie o coraz gorszy standing Polmosów. W tym celu proponuje szereg nowych, polubownych rozwiązań.
Ministerstwo Skarbu Państwa w celu zaktywizowania procesu prywatyzacji sektora spirytusowego, chce doprowadzić do pewnych polubownych rozwiązań z inwestorami i pomiędzy inwestorami. Choć przedstawiciele resortu nie potwierdzili oficjalnie naszych ustaleń, wynika z nich, że oprócz próby rozwiązania kwestii znaków towarowych wódek produkowanych przez Polmosy, a zarejestrowanych zagranicą przez Agros (będący obecnie w grupie Pernod Ricard) MSP dopuszcza możliwość porozumienia się pomiędzy dwoma inwestorami, którzy starają się o kapitałowe wejście do prywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego Polmos Żyrardów. Przypomnijmy, że o tę firmę starają się dwaj skłóceni ze sobą o prawa do produkcji wódki Belvedere adwersarze - Phillips Millennium i Belvedere. Obecnie w procesie prywatyzacji tej firmy, poprzez wniesienie jej do spółki z inwestorem nastąpił pełen pat. Decyzje co do dalszych losów tej prywatyzacji ma podjąć osobiście minister Chronowski, który może oczywiście unieważnić zaproszenie do rokowań i rozpisać nowe.
Wydaje się, że przy nowym postępowaniu konkursowym sytuacja może się powtórzyć. Z kolei jeśli zostanie wybrany którykolwiek z tych dwóch inwestorów można oczekiwać kontrakcji drugiego, choćby poprzez zaskarżenie procesu prywatyzacji.
Tymczasem kondycja Polmosów drastycznie się pogarsza. W ubiegłym roku branża sprzedała ok. 70 mln litrów wyrobów w przeliczeniu na czysty alkohol, czyli o ok. 10 proc. mniej niż w roku 1999 roku - powiedział PG Józef Kapela, prezes Krajowej Rady Przetwórstwa Spirytusu. Jego zdaniem wiąże się to przede wszystkim z nadmiernym obciążeniem spirytualiów akcyzą oraz z brakiem kapitału u wielu wytwórców. Kapela powiedział, że jednym z ważniejszych zadań inwestorów, którzy wejdą do firm będzie wzmocnienie kluczowych marek Polmosów i wprowadzenie nowoczesnych technik marketingowych.