Ponad 3 mln dolarów za jeden post? Piłkarze wygrywają z celebrytami
Hopper HQ kolejny raz opublikował listę najbogatszych ludzi na Instagramie. Po raz drugi z rzędu Cristiano Ronaldo zajął pierwsze miejsce z najwyższym potencjalnym zarobkiem, osiągając średnio 3,2 mln dolarów za post sponsorowany w porównaniu do 1,6 mln dolarów w zeszłym roku.
Czy Instagram rzeczywiście płaci za dużą liczbę wyświetleń? Nie do końca, jednak osoby z dużą liczbą obserwujących (followersów) mogą zarobić więcej za tzw. posty sponsorowane. Posiadacz miliona obserwujących jest traktowany przez firmy jak osoba będąca wyjątkowym influencerem, a potencjał zarobkowy za post sponsorowany wynosi 5-25 tys. dolarów lub nawet więcej.
Influencer to wpływowa, rozpoznawalna osoba, która skupia wokół siebie grupę internautów-fanów, z którymi buduje trwałe relacje. Influencerzy aktywnie działają w sieci, prowadząc blogi i vlogi na popularnych stronach kanałach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok.
Według Instagram Rich List opracowanej przez Hopper HQ, większość influencerów z ponad milionem obserwujących faktycznie pobiera od 10 tys. do 15 tys. dolarów za jeden post sponsorowany. Ale mówimy tu o średniej lidze Instagrama. Ile mogą zarobić najpopularniejsi, których obserwuje nie milion, ale dziesiątki, czy nawet setki milionów? Instagram Rich List odpowiada także na to pytanie.
Okazuje się, że w świecie Instagrama najlepiej zarabiają... piłkarze. Na czele tegorocznej listy jest ich aż dwóch - to Cristiano Ronaldo i Leo Messi. Pierwszy z nich zgromadził blisko 600 mln obserwujących, dzięki czemu może liczyć aż na 3,2 mln dolarów za każdy post sponsorowany. Drugi na liście Argentyńczyk ma na Instagramie prawie 480 mln fanów, co potencjalnie pozwala mu na zainkasowanie 2,6 mln dolarów za jeden post.
Jak mają się te wielkości do polskiego Instagrama? Ciekawe, że na czele listy także jest piłkarz - Robert Lewandowski. Według raportu See Bloggers z Influ Tool za 2022 rok kapitan polskiej "jedenastki" ma na Instagramie 62,2 mln fanów. Notabene, Roberta Lewandowskiego nie ma na liście stworzonej przez Hopper HQ , mimo że tylu obserwujących dałoby mu pozycję w piątej dziesiątce.
Cristiano Ronaldo to jeden z najlepszych piłkarzy na świecie, a jego wpływ na świat piłki nożnej jest nie do przecenienia. Także Leo Messi stawia na reklamę, więc obaj mogą żądać dużych pieniędzy za promocję produktu w mediach społecznościowych.
Jednak kolejne miejsca w zestawieniu Instagram Rich List 2023 przypadły celebrytom, przy czym nie oznacza to wcale ludzi bez osiągnięć, "znanych z tego, że są znani". W pierwszej setce rankingu prawie 60 osób określono właśnie jako celebrytów.
Na trzecim miejscu podium znajdziemy więc Selenę Gomez - amerykańską aktorkę, piosenkarkę i filantropkę. Znana z filmów Disneya postawiłą na karierę muzyczną, która trwała ponad dziesięć lat. Na całym świecie Selena sprzedała ponad 20 milionów płyt. Celebrytka stała się także działaczką na rzecz praw kobiet i równości płci.
Podobnie aktywna jest na różnych platformach, takich jak TikTok i Instagram, i zarabia sporo pieniędzy tylko dzięki publikacji lub udostępnianiu postów sponsorowanych. Ma 426 mln obserwujących na Instagramie i niesamowitą dynamikę wzrostu konta (rok temu śledziło ją 318 mln). Lubi dzielić się zdjęciami i filmami ze swojego codziennego życia oraz obecnymi i nadchodzącymi projektami.
Krzysztof Maciejewski