Ponad milion Polaków przeniosło swój numer w 2015 roku
W 2015 roku Polacy przenieśli 1,655 mln numerów, o trochę ponad 5 proc. więcej niż w 2014 - wynika z danych i szacunków TELEPOLIS.PL. Sam IV kwartał był jednak minimalnie gorszy niż rok wcześniej, bo sieć zmieniło 432 tys. numerów, o 2 tys. mniej niż w IV kwartale 2014 roku.
Z kwartału na kwartał spada udział P4 w numerach przychodzących. W I kwartale było to jeszcze 46,8 proc., w IV kwartale już tylko 41,2 proc. Minie jeszcze jednak ładnych parę kwartałów, zanim P4 przestanie być liderem w tym segmencie, szczególnie patrząc na bezwzględne wartości netto.
IV kwartał bardzo dobrze poszedł Orange. Operator ten netto pozyskał prawie 20 tys. numerów. To jedyny telekom z wielkiej trójki notujący co jakiś czas pozytywny bilans w przenośności numerów. Fatalnie poszło T-Mobile, do którego przyszło zaledwie dwa razy więcej numerów niż do operatorów wirtualnych!
Za wynik w sekcji Pozostali odpowiada głównie Virgin Mobile, do którego w tym czasie przyszło ponad 20 tys. numerów, a odeszło niecałe 2 tys.
W całym 2015 roku żadnemu operatorowi z "wielkiej trójki" nie udało się wyjść na plus w przenośności numerów. Najbliżej tego był Orange, który choć nie ma problemów z pozyskiwaniem klientów, to ma wyraźnie problem z ich utrzymaniem. Oddał ich niewiele mniej niż T-Mobile, a dużo więcej niż Polkomtel.
Warto przeanalizować procentową zmianę w udziałe w odejściach i przyjściach do poszczególnych sieci w porównaniu do 2014 roku. Widać, że lekcje najlepiej odrobił Polkomtel, którego udział w odejściach spadł o prawie 6 pp., a w przyjęciach wzrósł o prawie 4 p.p. To, uwzględniając wzrost ilości przenoszonych numerów, dało temu operatorowi bilans o 150 tys. numerów lepszy. Zupełnie odwrotnie kształtują się te parametry u T-Mobile i P4, ale z zupełnie różnych powodów. U pierwszego wynika z potrzeb przeorganizowania firmy i zmiany podejścia do klienta, u drugiego jest naturalnym procesem występującym u każdego challengera.
Spośród pozostałych operatorów, netto na największym plusie w 2015 roku byli:
* Virgin Mobile - aż 53 tys. numerów, z czego aż 18,5 tys. w samym IV kwartale,
* Mobile Vikings - 4,3 tys. numerów, z czego 1,3 w IV kwartale,
* FM Group, Tele25 i Telestrada - po prawie 1,5 tys.
Spośród pozostałych telekomów, netto na największym minusie w 2015 roku było MNI (2,1 tys. od początku roku, z czego praktycznie wszystko w IV kwartale. Firma prawdopodobnie zlikwidowała swoją platformę MVNO). Pozostali operatorzy zanotowali stosunkowo niewielkie przepływy numerów pomiędzy swoimi bazami (Inea +900, Klucz +200, Lyca +500).
Telepolis.pl