Potężna wieża stanęła w Płocku. Największy transport w historii
Prawie 100 metrów długości, 8 metrów szerokości i ponad 9 metrów wysokości - takie wymiary miała kolumna transportowa potężnej wieży "wash tower" - największego gabarytowo elementu instalacji Kompleksu Olefin III budowanego w Płocku przez Orlen. Do jej montażu potrzebny był specjalny żuraw pierścieniowy o udźwigu 2000 ton.
Kolumna absorpcyjna (wash tower), największy i najcięższy element powstającego w PKN ORLEN Kompleksu Olefin III w Płocku, została umieszczona na fundamentach - poinformował Orlen.
Spółka realizuje rozbudowę Kompleksu Olefin III w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. To największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat. "Przy budowie Kompleksu Olefin III (powierzchnia blisko 100 ha, czyli 140 boisk do piłki nożnej) zostaną zastosowane najnowsze technologie, które pozwolą m.in. na wzrost efektywności energetycznej" - podał Orlen.
Po zakończeniu inwestycji docelowy udział przerobu ropy na produkty petrochemiczne w Płocku wzrośnie z 14 do 19 proc. To ważne w kontekście spodziewanego zmniejszenia się zapotrzebowania na produkty z rafinerii i spodziewanego wzrostu popytu na wyżej marżowe petrochemikalia aż o ok. 80 proc. do 2050 r. - tłumaczy koncern.
Do montażu wieży na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku potrzebny był specjalny żuraw pierścieniowy sprowadzony ze Szkocji, który może przenosić ładunki do 2000 ton. Sam, z powodu imponujących rozmiarów, był widoczny z odległości 20 kilometrów. Cała operacja rozpoczęła się rankiem 26 maja i trwała prawie 10 godzin - kolumna najpierw była ustawiana pionowo, a następnie osadzona na fundamentach.
Kolumna jest tylko jednym z elementów budowanego kompleksu, w skład którego wchodzić będzie 5 instalacji produkcyjnych oraz elektrociepłownia i infrastruktura energetyczna. PKN ORLEN planuje do końca roku zamontować wszystkie urządzenia na Kompleksie Olefin III. Większość elementów wielkogabarytowych zostanie ustawionych na fundamentach jeszcze do połowy lipca 2023 roku.
Wspomniana potężna kolumna została wyprodukowana w Hiszpanii. Drogą morską dotarła do Portu Gdańskiego, gdzie po przeładowaniu na specjalnie przygotowane barki przypłynęła Wisłą do Płocka. Dwie kolejne noce zajęło przetransportowanie wash tower do Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN.
Cały proces był jednocześnie największym w historii Polski transportem rzeczno-drogowym i dużym wyzwaniem logistycznym - wymagał m.in. pokonania trudnej trasy wodnej nieuregulowaną Wisłą, ale także przebudowy rond znajdujących się na trasach przejazdu ulicami Płocka, modyfikacji ponad 20 linii energetycznych, które uniemożliwiały transport oraz usunięcia elementów ograniczających przepustowość trasy.
***