Prawie 220 tys. porad celnych
Prawie 220 tys. informacji przekazało w ciągu ponad trzech lat swojej działalności Centrum Informacji Służby Celnej. Pracownicy tej działającej w Cieszynie ogólnopolskiej komórki Służby Celnej przez telefon i internet odpowiadają na pytania związane m.in. z cłem i podatkami.
Centrum Informacji Służby Celnej (celnicy używają też skrótowej nazwy "InfoSC") ruszyło z początkiem 2011 r. Wcześniej o przepisach, procedurach i ich stosowaniu osobno informowały "stanowiska informacyjne" w 16 Izbach Celnych i w Ministerstwie Finansów. Celnicy oceniają, że zastąpienie tych struktur jedną komórką, która podlega Izbie Celnej w Katowicach, usprawniło sposób przekazywania przez nich informacji.
"Po trzech latach funkcjonowania InfoSC jako systemu centralnej informacji dla całego kraju wiemy, że to rozwiązanie doskonale sprawdziło się. Grupa najlepszych ekspertów skupiona w jednym centrum gwarantuje przede wszystkim jednolitą, aktualną i szybką informację w obszarze działania Służby Celnej" - powiedziała PAP rzeczniczka Izby Celnej w Katowicach Grażyna Kmiecik.
Pytający przede wszystkim korzystają z telefonicznej infolinii: 801 470 477 (z zagranicy i telefonów komórkowych: 0048 33 857 6251). Z praktyki celników wynika, że w 88 proc. rozmów dzwoniący dostają potrzebne im informacje w czasie poniżej 10 minut. W przypadkach pytań o podstawowe przepisy rozmowy najczęściej trwają poniżej 5 minut.
Celnicy odpowiadają też na maile (info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl) i klasyczne listy. Na 219 tys. porad przez trzy lata pisemną formę miało ok. 12 tys. W siedzibie Centrum Informacji w Cieszynie zwykle pracuje kilkunastu celników. Średnio każdy z nich udziela ponad 4,2 tys. informacji rocznie.
Informacje te mogą obszarów kompetencji Służby Celnej ceł (m.in. kwestie wymiaru i poboru należności, procedur i zwolnień celnych, tzw. reguł pochodzenia, czyli określania ekonomicznej przynależności towaru do konkretnego kraju lub regionu, a także systemów celnych), podatków (sprawy wymiaru i poboru akcyzy, podatku VAT z tytułu importu towarów czy podatku od gier), a także przepisów odrębnych i środków pozataryfowych związanych z obrotem międzynarodowym.
Ok. 70 proc. klientów to przedsiębiorcy. Ich typowe pytania dotyczą obowiązków podatkowych i celnych oraz stawek celnych i podatkowych związanych z obrotem towarowym w Unii Europejskiej i krajami pozaunijnymi.
Pozostałe 30 proc. to osoby fizyczne, które najczęściej pytają o kwestie opodatkowania sprowadzanych do Polski z krajów UE samochodów osobowych (od stycznia do listopada 2013 r. takich pytań naliczono ponad 7,5 tys). Pytania te zwykle dotyczą kwestii, w jaki sposób urząd celny zweryfikuje wartość samochodu, jak skorygować złożoną deklarację akcyzy i jakie dokumenty należy dostarczyć do urzędu celnego, by zapłacić ten podatek.
"W okresie wakacyjnych wyjazdów turystycznych rośnie liczba pytań dotyczących przywozu towarów zza granicy w ramach obowiązujących limitów w zależności od rodzaju transportu i kierunku podróży. Pojawiają się też pytania o leki, psy i koty, żywność, prezenty czy rzeczy zakupione na użytek własny" - zaznaczyła Kmiecik.
Pośród pytań, które celnicy powtarzają czasem jako anegdoty, znalazły się np.: "Dzwonię, bo nie wiem czy dokument, który przede mną leży, jest dokumentem oryginalnym i prawidłowym?", "Czy mogę przywieźć deklarację elektroniczną do urzędu, żeby było szybciej?", "Chciałbym przywieźć pingwina z USA, to co ja właściwie potrzebuję?".
Jedna z próśb miała też kiedyś zabrzmieć: "Otrzymałem dzisiaj e-maila z urzędu celnego. Proszę połączyć mnie z panią Celiną Mofnet" (CELINA to krajowy system rejestracji i przetwarzania danych ze zgłoszeń celnych i innych dokumentów celnych dotyczących towarów importowanych na obszar celny UE, a mofnet to domena internetowa Ministerstwa Finansów).
Centrum Informacji Służby Celnej pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8 do 16. Celnicy rozmawiają przez telefon w językach polskim, angielskim i rosyjskim; pisemnie odpowiadają po polsku i angielsku.