Prestiż na czterech kółkach

Od 300 tysięcy do nawet miliona złotych są w stanie zapłacić Polacy za luksusowe auta. Dopracowany design, ekskluzywne wyposażenie oraz najwyższa jakość stosowanych materiałów, to jest to, czego szukają na rynku.

Od 300 tysięcy do nawet miliona złotych są w stanie zapłacić Polacy za luksusowe auta. Dopracowany design, ekskluzywne wyposażenie oraz najwyższa jakość stosowanych materiałów, to jest to, czego szukają na rynku.

Samochód jest miarą sukcesu. Jest wizytówką właściciela, świadczy o jego pozycji i statusie społecznym. Przy wzroście zamożności społeczeństwa nie dziwi zatem wzrost rejestracji luksusowych samochodów. Choć na tle Europy nadal pozostajemy w tyle, specjaliści z każdym rokiem zauważają rosnące zainteresowanie tym sektorem rynku.

- Liczba klientów aut luksusowych w Polsce stale wzrasta. Odnotowujemy coroczny wzrost sprzedaży o około 17 proc. Niewątpliwie wpływa na to ogólny wzrost zarobków, który skutkuje podniesieniem wygody i jakości życia - mówi Dominik Wasilewski z Salonu Samochodów Luksusowych Prestige. W 2010 roku najwięcej nowych rejestracji aut luksusowych miało miejsce w Niemczech (ponad 800 tysięcy), Wielkiej Brytanii (około 353 tysięcy), we Francji (160 tysięcy). Polska na tym tle nie wypada wcale tak źle. Rok 2010 zamknęliśmy z wynikiem 118 382, co plasuje nas, jak wynika z raportu firmy KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce", wyżej niż choćby Portugalię, Danię czy Holandię.

Reklama

Luksus nie wszędzie jednakowy

Znacznie odbiega jednak postrzeganie luksusu w naszym kraju od reszty świata. Marki, które dla Polaków uznawane są za luksusowe, nie uchodzą za takie w Europie Zachodniej.

- Rozbieżność pomiędzy postrzeganiem aut luksusowych w Polsce a w innych krajach świata jest wprost proporcjonalna do zamożności ich mieszkańców. W takich miejscach jak Dubaj, Abu Dhabi czy Monako, Mercedes klasy S czy Audi A8 są dobrymi i wygodnymi samochodami, jednak dopiero Bentley czy Rolls Royce są uznawane za synonim luksusu. Ale i odwrotnie, w krajach bardzo biednych samochody postrzegane w Polsce jako luksusowe są dostępne jedynie dla pojedynczych jednostek - uważa Dominik Wasilewski.

Polscy klienci upodobali sobie szczególnie pięć marek: Audi, Mercedes, BMW, Volvo i Saab. Najpopularniejsze modele niezmienne są od 2010 roku. Króluje Mercedes klasy S oraz Audi A8. - Zwiększeniem sprzedaży w skali ogólnopolskiej i światowej od początku roku chwalą się trzy niemieckie koncerny: BMW, Audi i Mercedes. Przykładowo sprzedaż marek należących do BMW była w 2011 roku o ponad 14 proc. wyższa niż w roku poprzednim i wyniosła 1,67 mln aut - dodaje Wasilewski.

Nie tylko nowe

Luksusowe samochody kupują najczęściej klienci z województwa mazowieckiego, wielkopolskiego i śląskiego.

- Profil klienta aut luksusowych jest niezwykle zróżnicowany. Są wśród nich zarówno ludzie młodzi, jak i dojrzali. Ciężko również zakwalifikować ich do konkretnej grupy zawodowej. Zazwyczaj są to jednak osoby prowadzące dobrze prosperujące firmy lub wysokiej klasy profesjonaliści, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu mają na tyle dobre wynagrodzenia, że kupno samochodu luksusowego leży w ich możliwościach - mówi Dominik Wasilewski.

Czego szukają? Przede wszystkim wygody, bezpieczeństwa i ekskluzywnego wyposażenia. - Samochody luksusowe wyróżnia dopracowany design, ekskluzywne wyposażenie oraz najwyższa jakość stosowanych materiałów: skóry, drewna. Wykorzystywane w autach z tego segmentu technologie oddziałują na wygodę prowadzenia samochodu oraz samej jazdy. Mają również wpływ na bezpieczeństwo. W autach luksusowych instaluje się zaawansowane systemy, jak np. Magic Body Control w Mercedesie klasy S, który skanuje nawierzchnię przed samochodem i dostosowuje zawieszenie do warunków drogowych. Bardzo popularny jest także asystent parkowania, dzięki któremu kierowca otrzymuje różne widoki, w tym także obraz z lotu ptaka, przydatne podczas włączania się do ruchu przy małej widoczności - dodaje Wasilewski.

Za taki luksus polscy klienci są w stanie zapłacić wiele. - Zakup nowego auta luksusowego to wydatek od 300 tysięcy złotych w górę. Dla przykładu, nowy Mercedes klasy S to koszt od 344 tysięcy złotych brutto, za Porsche Panamera 4 S należy zapłacić około 513 tysięcy złotych brutto, natomiast Ferrari Italia kosztuje ponad milion zł brutto - mówi Dominik Wasilewski.

Co ciekawe, dla polskich klientów luksus nie jest synonimem nowości. - Polacy bardzo często decydują się na zakup kilkumiesięcznego lub rocznego samochodu luksusowego. Jest to rozsądne podejście, ponieważ pozwala stać się posiadaczem luksusowego samochodu za cenę mniejszą o 20-35 proc. w stosunku do ceny auta nowego - twierdzi Wasilewski. Uważa także, że począwszy od tego roku będzie można obserwować większą liczbę nowych rejestracji aut luksusowych.

- Istotnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie możliwości zakupu auta jest sposób finansowania. Dzięki leasingowi znacznie więcej osób może pozwolić sobie na posiadanie samochodów luksusowych - uważa Wasilewski.

Skarbiec.biz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »