Reklama

Prezes PKP SA: Konieczna restrukturyzacja zatrudnienia w PKP PLK

- W zarządzającej infrastrukturą kolejową spółce PKP PLK konieczna jest restrukturyzacja zatrudnienia - powiedział w czwartek prezes PKP SA Jakub Karnowski. Wyjaśnił, że jest to konieczne, żeby zoptymalizować działalność spółki i oddalić groźbę utraty płynności.

- Będziemy starali się implementować metody ograniczające do minimum negatywne skutki dla pracowników. One oczywiście będą następować - powiedział Karnowski podczas czwartkowego posiedzenia połączonych sejmowych komisji infrastruktury i skarbu.

Reklama

Nie uściślił jednak, jaka liczba pracowników może utracić pracę, a ilu ewentualnie może zostać przesuniętych do innych zadań. Na koniec zeszłego roku spółka zatrudniała 39 642 pracowników.

Prezes wyjaśnił, że jednym ze sposobów na ograniczenie tych skutków miałby być tzw. program outplacementu. - Odchodzący pracownicy będą otrzymywać dodatkowe wsparcie w zakresie na przykład przekwalifikowania zatrudnienia, w zakresie zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz w zakresie budowania zaawansowanego programu szkoleń pozwalającego pracownikom na uzyskanie poszukiwanych na rynku pracy kwalifikacji - powiedział Karnowski.

- Proces optymalizacji i restrukturyzacji PKP PLK jest perspektywą długoterminową. Zależy nam na tym, by była konsekwentnie realizowana. Jeśli uda się ją zrealizować, to szacujemy oszczędności (...) na od 500 do 800 mln zł rocznie - zaznaczył Karnowski.

Dodał, że jeżeli w spółce nie zostanie przeprowadzona restrukturyzacja, to przy spadku tempa wzrostu gospodarczego PKP PLK może utracić płynność. - Jeśli nie podejmiemy tych działań, (...) to nie mamy szans na to, żeby PKP Cargo, PKP Intercity i inne spółki Grupy PKP funkcjonowały w sposób prawidłowy - zaznaczył.

W ubiegłym roku PKP PLK odnotowały 598,2 mln zł straty netto. Wynik finansowy spółki systematycznie się pogarsza - w 2010 r. odnotowała 443,8 mln zł straty, a w 2009 r. - 351 mln zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zarządcą sieci linii kolejowych. Firma udostępnia linie koleje przewoźnikom, modernizuje linie, opracowuje rozkłady jazdy pociągów, prowadzi ruch pociągów i utrzymuje infrastrukturę kolejową. W gestii PKP PLK jest ponad 19 tys. km linii kolejowych.

_ _ _ _ _

- Ministerstwo Transportu planuje przeprowadzenie oferty publicznej PKP Cargo w IV kw. 2013 r. - podał resort w materiałach na czwartkowe posiedzenie komisji infrastruktury.

W marcu 2011 r. rząd zdecydował, że PKP Cargo powinno być sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja. Prywatyzacja miała zapewnić spółce-matce Grupy PKP - PKP SA - środki finansowe na spłatę kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. PKP SA zajmuje się obsługą historycznego długu PKP, szacowanego na ok. 5 mld zł. Przewoźnik miał natomiast uzyskać środki na dalszy rozwój.

Proces prywatyzacyjny jednak się przeciągał. Memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki, pobrało kilkudziesięciu potencjalnych inwestorów, a kilkunastu wyraziło zainteresowanie kupnem udziałów firmy. Przedstawiciele rządu deklarowali, że do prywatyzacji może dojść w pierwszej połowie 2012 r., później termin ten przesunięto na 2013 r.

Od początku natomiast propozycji sprzedaży udziałów w PKP Cargo inwestorowi sprzeciwiali się związkowcy. Wskazują oni, że przy wielomilionowych zyskach, jakie notuje przewoźnik, jego sprzedaż byłaby po prostu nieopłacalna.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi co do wielkości w Unii Europejskiej - po Deutsche Bahn.

W 2011 r. zysk netto PKP Cargo wyniósł 398,6 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży sięgnęły w zeszłym roku ok. 5,06 mld zł, a koszty operacyjne wyniosły prawie 4,7 mld zł. W pierwszym kwartale 2012 r. spółka odnotowała 22 mln zł zysku netto przy przewozach na poziomie ok. 27 mln ton. Według zapowiedzi władz firmy, w całym 2012 r. przewoźnik ma zarobić ok. 230 mln zł przy przewozach na poziomie 127,3 mln ton. W latach 2012-2016 spółka chce zarobić łącznie 1,72 mld zł.

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

Dowiedz się więcej na temat: PKP | prezes | PKP SA | Tauron Basket Liga | restrukturyzacja | PKP PLK | spółki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »