Projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne
W nowelizacji zaproponowano zmianę zapisów ustawy dotyczących prowadzenia międzynarodowej działalności telekomunikacyjnej, a w szczególności:
1) zwiększenia zakresu nadzoru nad eksploatacją międzynarodowych publicznych sieci telekomunikacyjnych (art. 1 pkt 1 i 2) o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa, a także ochrony interesu podmiotów działających na polskim rynku telekomunikacyjnym;
2) harmonizacji zapisu art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy (art. 1 pkt 3) z zapisami ustawy Prawo działalności gospodarczej.
Ad 1) zaproponowano rozszerzenie zakresu obowiązku uzyskiwania zezwolenia telekomunikacyjnego na podmioty eksploatujące wszystkie transgraniczne sieci telekomunikacyjne, niezależnie od ich charakteru (wewnętrzne czy publiczne) oraz rodzaju usług telekomunikacyjnych świadczonych za ich pomocą. Ad 2) zmiana prowadzi do likwidacji niespójności systemu prawnego, związanej ze zmianą znaczenia pojęcia "podmiot zagraniczny", co pozwala na proste "obejście" przepisu art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne drogą powierzenia przez spółkę z zagranicznym kapitałem operatorstwa międzynarodowej sieci telekomunikacyjnej fikcyjnej, kontrolowanej przez siebie spółce-córce, która - w myśl nowych przepisów - będzie już w stu procentach spółką polską.
Nowelizacja ma charakter porządkujący. Nie usuwa podstawowej rozbieżności z prawem wspólnotowym, zawartej w przepisie art. 135 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
W dokumencie zaproponowano również uzupełnienie treści art. 22 w ust. 3 w celu eliminacji ewidentnego błędu redakcyjnego, polegającego na "wypadnięciu" fragmentu tekstu, w wyniku czego przepis czytany wraz z art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy przyjmuje brzmienie sprzeczne z przepisem art. 23 ust. 5 ustawy (dokładnie odwrotnie od intencji ustawodawcy).
Nowelizacja nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.