Reklama

Raport: Dlaczego Polacy zmieniają supermarkety?

Głównymi powodami dla których Polacy decydują się zmienić sklep w którym zazwyczaj robią zakupy są atrakcyjna oferta innego sklepu (50 proc.), podwyżka cen produktów w dotychczasowym punkcie sprzedaży (32 proc.) oraz brak zadowalającej oferty promocyjnej (20%).

Wypowiedź Agnieszki Kozak, Procontent Communication

Co ciekawe, jedynie dla 6 proc. z nas największym problemem podczas decyzji o wyborze miejsca zakupów jest brak wdrożenia przez placówkę handlową nowoczesnych narzędzi, takich jak płatności zbliżeniowe czy z pomocą telefonu. Tylko 1 na 5 badanych rezygnuje ze względu na złe zaopatrzenie sklepu. Takie wyniki zostały przedstawione w raporcie pt. "Sieci handlowe oczami Polaków" zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication.

Reklama

Kobiety częściej porównują oferty

Ponad polowa badanych kobiet (54 proc.) zdecydowała się na zmianę sklepu w którym zazwyczaj robi zakupy ze względu na atrakcyjną ofertę konkurencji. Dla mężczyzn ten aspekt miał mniejsze znaczenie, ponieważ jedynie 45 proc. ankietowanych skusiła oferta innego sklepu.

Zmieniamy sklep, gdy rosną ceny

Drugim w kolejności powodem zmiany jest podwyżka cen produktów - dla 32 proc. jest to wystarczający powód, aby wybrać inne miejsce, w którym dokonujemy zakupów. 29 proc. Polaków zadeklarowało brak atrakcyjnej oferty promocyjnej jako motywację do poszukania bardziej interesującej opcji. Co warto podkreślić, aspekt promocji ma większe znaczenie dla kobiet (33 proc.) niż mężczyzn (24 proc.).

Wygląd sklepu nie ma znaczenia

Nieatrakcyjny wygląd marketu tylko dla ok. 11 proc. Polaków stanowi wystarczające uzasadnienie do rezygnacji z zakupów w dotychczasowej lokalizacji. Znaczenie ważniejsza od aranżacji sklepu jest jego obsługa. Blisko 20 proc. badanych zmienia sklep ze względu na nieprofesjonalną obsługę.

Z jakiego powodu postanowiłeś/aś w ostatnim czasie zmienić sklep,w którym zazwyczaj robisz zakupy?

"Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, aby przywiązać do siebie klientów, komunikacja w handlu detalicznym musi skupiać się przede wszystkim na atrakcyjnej ofercie produktów, profesjonalnej obsłudze klienta i korzyściach wynikających z faktu bycia stałym klientem. Są to wskaźniki które z dogodną lokalizacją wpływają na zainteresowanie konsumenta daną siecią sklepów i jednocześnie wpływają na jego ogólny wizerunek" - mówi Agnieszka Kozak z Procontent Communication.

Z wiekiem spada zaufanie do marketów

Menadżerowie sklepów wielobranżowych powinni poważnie zastanowić się nad kwestią budowania swoich relacji z konsumentami. Dlaczego? Jak pokazuje raport, 40 proc. badanych stwierdziło, że trudno im ocenić czy supermarkety są uczciwe czy nie uczciwe wobec swoich klientów. Tylko 1/3 wszystkich uczestników badania uważa, że supermarkety zachowują się uczciwie względem konsumentów (33 proc.). Zaufanie maleje wraz z wiekiem - blisko połowa ankietowanych (43 proc.) w wieku 15-24 lata stwierdza, iż supermarkety są rzetelne wobec swoich klientów, natomiast jedynie 27 proc. osób w wieku 45-55 podziela tę opinię.

Czy twoim zdaniem supermarkety są uczciwe, czy nieuczciwe wobec swoich klientów?

"Millenialsi to pierwsze pokolenie, które wychowało się w świecie komputerów i internetu oraz nielimitowanego dostępu do sklepów, których stale przybywa. W przeciwieństwie do starszego pokolenia, które dorastało w innej erze handlowej. Jak pokazują wyniki naszego badania osoby młodsze zdecydowanie bardziej ufają supermarketom i częściej uważają je za uczciwe i rzetelne niż osoby starsze. Obserwujemy, iż z wiekiem zaufanie do supermarketów maleje. W związku z tym menadżerowie sklepów powinni zastanowić się nad skutecznością komunikatów i działań kierowanych do osób dojrzałych oraz wdrożyć strategie, które pozwolą poprawić wizerunek supermarketów wśród tej grupy konsumentów" - podsumowuje Agnieszka Kozak.

- - - - -

Raport pt. "Sieci handlowe oczami Polaków" został przygotowany przez zespół Procontent Communication na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez ARC - Rynek i Opinie[1].

[1] Próba reprezentatywna dla populacji ogólnopolskiej: N=909, wiek: 15-55 lat z uwagi na: płeć, wiek, wielkość miejscowości i region GUS.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »