Raport KPMG i PZPM: Fatalny początek roku w branży motoryzacyjnej
W I kwartale 2022 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych spadła o 13,4 proc. rok do roku, a samochodów dostawczych o 12,3 proc. - wynika z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Drastycznie wyhamowała produkcja samochodów, w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów - co oznacza spadek aż o 33,4 proc. rok do roku.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych - o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%).
Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi - w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej. Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów - co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.
Od stycznia do marca 2022 roku w Polsce zarejestrowano 102 tys. samochodów osobowych, o 13,4% mniej w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku. Tak niskich wyników na początku roku nie notowano od 7 lat. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 71 tys. pojazdów - co oznacza spadek o 15,9% r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 31,2 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 7,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Spadki, które obserwujemy w kolejnym miesiącu, właściwie we wszystkich kategoriach pojazdów, nie dziwią w kontekście wciąż nierozwiązanych problemów z dostępnością półprzewodników i trwającą wojną w Ukrainie.
Warto jednak podkreślić, że po raz pierwszy od wielu lat spadła liczba pojazdów kupowanych przez przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę to, że sprzedaż pojazdów dostawczych i ciężarowych uznaje się za sygnał wyprzedzający koniunkturę gospodarczą, obecna sytuacja może oznaczać, że przedsiębiorcy myślą o przyszłości bez optymizmu. Cieszy natomiast wzrost liczby pojazdów niskoemisyjnych, a w konsekwencji - bardzo szybki spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami diesla, których kupujemy już tylko ok. 10 procent - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wśród marek popularnych samochodów osobowych odnotowano 15,2% spadek r/r liczby nowych rejestracji. Względem poprzedniego kwartału wynik był natomiast nieznacznie lepszy (+0,9%). Rośnie znaczenie pojazdów o napędzie alternatywnym, których przybyło o 18,5% więcej niż w I kwartale 2021 roku. Mniej rejestracji marek popularnych odnotowano zarówno w segmencie klientów instytucjonalnych (-18% r/r), jak i indywidualnych (-9,6% r/r).
W okresie od stycznia do marca 2022 roku Polacy zarejestrowali 42 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 13,5% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Rynek aut z napędami alternatywnymi zachowuje dużą dynamikę wzrostu. Na tym rynku dominują samochody hybrydowe, warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych - o 143,5% r/r.
Inaczej niż w całej UE, wolumen rejestracji pojazdów bateryjnych wciąż jest nieco mniejszy niż hybryd typu plug-in. Dalszy wzrost sprzedaży może ograniczać niewystarczająca dostępność infrastruktury do ładowania.
Z początkiem 2022 roku uruchomiony został w tym celu nowy program wsparcia rządowego na zakup i instalację publicznych oraz przydomowych ładowarek. Jest to kolejny element ekosystemu wsparcia pojazdów zeroemisyjnych, a przypomnijmy, że już od połowy ubiegłego roku nabywcy biznesowi i indywidualni mogą ubiegać się o dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych - mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Segment samochodów dostawczych rozpoczął rok 2022 słabym wynikiem. W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano w Polsce 16 tys. pojazdów dostawczych, czyli o 12,3% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spowolnienie na rynku można zauważyć również w segmencie samochodów ciężarowych. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku zarejestrowano 7,2 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na 3,4% spadek rok do roku.
W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 5 tys. nowych motocykli, czyli o 40,2% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Wzrost odnotowano we wszystkich typach motocykli. Rok 2022 rozpoczął się również bardzo optymistycznie na rynku motorowerów - po raz pierwszy od 2019 roku na rynku motorowerów odnotowano wzrost liczby rejestracji w I kwartale. Od stycznia do marca 2022 roku wolumen rejestracji osiągnął 1,9 tys. nowych motorowerów, czyli o 18% więcej r/r.
W I kwartale 2022 roku wyprodukowano w Polsce wolumenowo o jedną trzecią mniej pojazdów samochodowych niż w tym samym okresie poprzedniego roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych - o 37,2% r/r.
Według raportu kwartalnego PZPM i KPMG "Branża motoryzacyjna", w I kwartale zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 13,4 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
****
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2022 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce.