​Raport: Rynek dealerów samochodowych czekają duże zmiany

Rynek dealerów samochodowych w Polsce czekają duże zmiany - wynika z opublikowanego raportu EFL Grupy Credit Agricole "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą". Zdaniem ekspertów w najbliższych latach część autosalonów najpewniej zmieni się, podobnie jak dzieje się to w branży modowej czy meblowej, w showroomy. Testowanie samochodu będzie odbywać się m.in. za pośrednictwem carsharingu.

Zdaniem analityków  EFL, zdecydowana większość małych i średnich firm (81 proc.) preferuje tradycyjny proces zakupu pojazdów z możliwością objerzenia i zakupu samochodu w salonie. Co drugi przedsiębiorca jednak jest zainteresowany całkowicie zdalnym procesem, co trzeci zaś - obejrzeniem pojazdu w salonie i zakupem online - wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).

Dodano, że wdrażanie zdalnego kanału sprzedaży samochodów przyspieszyła pandemia koronawirusa.

W badaniu EFL wykazano, że sposób zakupu auta firmowego determinowany jest przez wiek przedsiębiorcy. Osoby w wieku 45 lat i wyższym w 95 proc. zainteresowane są obejrzeniem, przetestowaniem i zakupem samochodu w salonie. Najmłodsi kupujący najchętniej wybraliby model hybrydowy kupna pojazdu firmowego. Ponad połowa z nich (54 proc.) chciałaby pójść do salonu obejrzeć auto, a potem kupić je w internecie z dostawą "pod drzwi" - wynika z badania.

Reklama

Według EFL zmianie ulegnie również obowiązujący niemal od 100 lat model dystrybucji i sprzedaży aut. Dealerzy przyszłości - jak podano - oferować będą "usługi mobilności", nie zaś wyłącznie możliwość zakupu i serwisowania pojazdów. Sieci dealerskie powinny też przygotować się na już trwający proces konsolidacji, w efekcie którego powstaną bardzo duże przedsiębiorstwa - stwierdzono w raporcie.

Pandemia przyspieszyła wdrażanie zdalnego kanału sprzedaży samochodów, który do tej pory udostępniali nieliczni producenci jak Tesla. Może to rozwinąć nowe ścieżki sprzedażowe, a klient sam zdecyduje, z której skorzysta. Badanie EFL wskazuje, że zdecydowana większość firm MŚP wybierze tradycyjny proces - możliwość obejrzenia, zakupu i odbioru samochodu w salonie (81 proc.). Im starszy przedsiębiorca tym bardziej jest przekonany do tej opcji - 95 proc. Baby Boomersów wobec 64 proc. Zetek.

Jednak już co druga firma jest zainteresowana całkowicie zdalnym procesem, a co trzecia możliwością obejrzenia samochodu w salonie i zakupu online z dostawą pod drzwi. W ostatnim modelu - hybrydowym - część autosalonów najpewniej zmieni się, podobnie jak dzieje się to w branży modowej czy meblowej, w showroomy.

Testowanie samochodu będzie odbywać się m.in. za pośrednictwem carsharingu. Jeden kanał sprzedaży już nie wystarczy i z tego powinni zdać sobie sprawę importerzy, dilerzy samochodowi, firmy leasingowe czy wynajmu długoterminowego. Na przykład SEAT już reaguje - hiszpański producent planuje udostępnienie platformy agregującej modele w dostępnych w Polsce konfiguracjach z rozwiązaniami finansowymi. I to zarówno dla klientów biznesowych jak i indywidualnych.

OPINIA: Jakub Faryś Prezes, PZPM

Należy się spodziewać, że obowiązujący od niemal 100 lat model dystrybucji i sprzedaży aut w perspektywie najbliższych lat ulegnie zmianie. Obecnie mamy do czynienia ze schematem, w którym diler za własne środki kupuje samochód bezpośrednio z fabryki, wystawia pojazd w salonie, po czym sprzedaje go klientowi, za określoną kwotę, do której zostaje doliczona marża stanowiąca zysk dilera. Po zakupie, klient odwiedza swojego dilera w celu naprawy lub serwisu auta. Ten znany sposób sprzedaży zmieni się i zamiast sprzedaży stricte samochodu coraz częściej będzie oferowana usługa mobilności. I choć ta zmiana nie nastąpi za rok czy nawet za pięć lat, ale z pewnością dilerzy będą musieli dostosować się do nowych okoliczności i oczekiwań klientów. Na pewno bez zmian zostaną utrzymane oferowane przez dilerów usługi serwisowo-naprawcze pojazdów.

Poza tym, sieci dilerskie muszą przygotować się na mający już miejsce - szybki proces konsolidacji, w efekcie którego powstaną bardzo duże przedsiębiorstwa. 20 lat temu, dilerów, którzy sprzedawali tysiąc- tysiąc pięćset samochodów było bardzo wielu. Dziś powstaje coraz więcej wielkich firm, które sprzedają po kilkadziesiąt tysięcy aut, a pewnie za chwilę będzie to nawet kilkaset tysięcy pojazdów. Siła takiego przedsiębiorstwa jest znacznie większa niż dilera w znanym nam obecnym modelu.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

* Showroom w swoim założeniu jest salonem, w którym możemy bliżej poznać interesujący nas produkt. W showroomie nie chodzi o sprzedaż - a przynajmniej nie wprost. Raczej ma on na celu  odpowiednio zaprezentowanie marki , stworzenie pewnej otoczki, prestiżu czy estymy, które doprowadzić mają w dalszej kolejności do zakupu produktu.

Badanie ilościowe na potrzeby raportu zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie MŚP z całego kraju, z różnych branż. Ankiety przeprowadzono od 25 marca do 14 kwietnia 2021 r.

 



 
Dowiedz się więcej na temat: motoryzacja | dealerzy | salony samochodowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »