Reklama zewnętrzna dobrze przędzie
Sprzedaż firm reklamy zewnętrznej (bez wpływów z reklamy na środkach komunikacji) wyniosła w II kwartale 2006 roku 152,4 mln zł i była wyższa o ponad 17 proc. wobec analogicznego okresu 2005 roku - poinformowała w środę w raporcie Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).
Natomiast w I półroczu 2006 roku sprzedaż outdooru wyniosła 259,6 mln zł (po zweryfikowaniu wyników za I kwartał 2006 roku oraz bez wydatków na reklamę na środkach komunikacji) i wzrosła o blisko 16 proc. wobec analogicznego okresu 2005 roku.
Zestawienie IGRZ obejmuje firmy pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy), czyli: AMS SA, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Stroer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.
W II kwartale 2006 roku najwięcej wydano na reklamę następujących sektorów: rozrywka/kultura (20,89 proc.), telekomunikacja (17,68 proc.), żywność (16,63 proc.), sprzedaż (13,32 proc.), motoryzacja/transport (6,07 proc.).
IGRZ podaje, że pierwsza piątka sektorów nie zmienia się od początku prowadzenia przez nią raportów o wielkości sprzedaży. "Wzrost wydatków w sektorze żywność w porównaniu do I kwartału br. (prawie podwojenie wydatków) jest związany ze zwiększonymi nakładami na reklamę napojów i piwa. To także praktyka w okresie wiosenno - letnim" - napisano w raporcie.
"Szczególna aktywność w zakresie reklamy piwa w porównaniu do II kwartału ubiegłego roku jest uzasadniona promocją tego produktu w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej" - dodano.
Z kolei obniżenie wydatków w sektorze motoryzacja/transport (z 12,9 mln zł w I kw. 06 do 9,3 mln zł w II kw. 06) wiąże się - jak pisze IGRZ - z zasadą, że najlepszymi okresami dla reklamy samochodów są pierwszy i ostatni kwartał roku kalendarzowego.
W raporcie zawarto informacje o wydatkach na reklamę produktów. W czołówce w II kwartale były: systemy telefonii komórkowej (12,14 proc.), sieci handlowe/hipermarkety (10,19 proc.), gazety codzienne (8,98 proc.), piwo (6,19 proc.) i odzież/obuwie (4,55 proc.), które pierwszy raz znalazły się w pierwszej piątce.
"Wśród kategorii produktów zwraca uwagę utrzymanie pozycji przez odzież/obuwie, które pojawiły się w pierwszej piątce dopiero w pierwszym kwartale tego roku. Ma to oczywiście związek z rozwojem sieci popularnych butików i sklepów firmowych" - napisano w raporcie.
Izba dodaje, że utrzymanie się na trzeciej pozycji w tym roku gazet codziennych jest związane z aktywnością reklamową produktów należących do Agory SA ("Gazeta Wyborcza", "Metro").
"Warto jeszcze zwrócić uwagę na wzrost w kategorii telefonia stacjonarna" - 2,65 proc. w stosunku do 0,61 proc. w pierwszym kwartale 2006 roku. To przede wszystkim wynik kampanii reklamowej Telekomunikacji Polskiej, głównego sponsora reprezentacji Polski w piłce nożnej" - napisano w raporcie.
Izba informuje również, że rozpoczęły się wydatki dotyczące kampanii politycznych, które w I półroczu 2006 roku wyniosły 969,1 tys. zł, co stanowi 0,37 proc. wielkości sprzedaży branży.
"Przypomnę, że w ubiegłorocznych kampaniach: parlamentarnej i prezydenckiej przeznaczono na promocję partii i polityków ponad 24 miliony złotych. Tegoroczne wydatki na kampanię przed wyborami komunalnymi nie osiągną takiej kwoty. Spodziewamy się wpływów na poziomie 6-8 milionów złotych" - szacuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
W raporcie podano, że sprzedaż reklamy na środkach komunikacji (reklama tranzytowa) w II kwartale 2006 roku wyniosła blisko 12,5 mln zł wobec 6 mln zł w I kwartale 2006 roku.
Raport IGRZ obejmuje rzeczywiste, a nie cennikowe wpływy firm reklamy zewnętrznej.