Rekompensata za zepsutą fryzurę czy nieudaną zabawę sylwestrową
Za zepsutą sylwestrową kreację czy fryzurę, albo nawet za niezgodny z obietnicami przebieg zabawy można żądać rekompensaty - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przedstawiciele UOKiK poinformowali, że można reklamować źle wykonaną usługę fryzjerską czy krawiecką. Konsumentowi w takim wypadku przysługuje prawo do naprawy usługi, można też żądać zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia rachunku albo przyznania rabatu.
Urząd radzi, by w przypadku spędzania sylwestra w sposób zorganizowany, sporządzać z organizatorem na piśmie odpowiednią umowę, dokładnie określającą warunki usługi, za którą płacimy.
Można w niej zawrzeć np. planowany przebieg wieczoru, liczbę dań, rodzaj i ilość napojów, a nawet rodzaj czy wykonawcę muzyki. Taka umowa ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z organizatorem zabawy.
Przedstawiciele UOKiK zwrócili uwagę, że przedsiębiorca-organizator ponosi odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w szatni, nawet gdy nie jest płatna.
Zaginięcie pozostawionych w szatni rzeczy, mimo umieszczonej informacji, że "w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności", to przykład niezgodnej z prawem praktyki - wskazali.
Urząd tłumaczył również, jak bezpiecznie postępować z materiałami pirotechnicznymi.
Kupując je należy sprawdzić, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia - np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych - oraz instrukcja obsługi w języku polskim.
Należy też sprawdzić, czy opakowanie nie ma żadnych wad - pęknięć, rozerwań czy wybrzuszeń. UOKiK przypomniał, że materiały pirotechniczne można sprzedawać jedynie pełnoletnim.