Rekordowa sprzedaż polskich produktów za granicą. Lidl pokazał wyniki
Lidl Polska ujawnił właśnie wyniki dotyczące eksportu polskich produktów w ramach marek własnych sieci. W 2023 roku, gdy sieć współpracowała z 840 dostawcami z Polski, sprzedaż produktów "Made in Poland" w sklepach Lidl za granicą pobiła rekord. Polskie produkty płyną poza kraj szerokim strumieniem. Jest kilka, które cieszą się szczególnym powodzeniem.
- Lidl eksportuje z Polski ogromną liczbę produktów, przede wszystkim żywności, która trafia na półki w sklepach tej sieci za granicą.
- W 2023 roku wartość eksportu polskich towarów, która przeszła przez sklepy sieci Lidl, osiągnęła 6,45 mld zł.
- W sumie w ciągu ostatnich 6 lat Lidl wyeksportował za granicę towary z Polski o wartości 25 mld zł.
Lidl działa na polskim rynku od 2002 roku. W ciągu 21 lat funkcjonowania do 2023 roku sieciówka zbudowała współpracę z 840 dostawcami produktów z Polski. Dzięki kooperacji klienci Lidla mogą zakupić ponad 450 produktów oznaczonych znakiem "Produkt polski". Wiele z nich trafia nie tylko na półki polskich sklepów sieci, ale i za granicę, gdzie radzą sobie coraz lepiej.
Towary polskiej produkcji świetnie sprzedają się za granicą. W 2023 roku ponad 300 polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, gdzie sieć jest obecna. Wartość tego eksportu sięgnęła 6,45 mld zł, co jest kolejnym rekordem z rzędu.
W 2022 roku wartość eksportu polskich towarów w ramach sklepów Lidla osiągnęła 5,4 mld zł, a w 2021 roku 4,3 mld zł. W sumie w ciągu 6 ostatnich lat (2018-2023) eksport polskich produktów przez Lidla za granicę sięgnął wartości 25 mld zł.
Polskie produkty eksportowane przez Lidla za granicę to przede wszystkim nasza rodzima żywność. Ta cieszy się gigantycznym zainteresowaniem w krajach, gdzie Lidl prowadzi swoje sklepy. Jak wskazano w ujawnionych danych na temat eksportu, najczęściej za granicą sprzedają się polskie mięso, wędliny, nabiał oraz pieczywo.
Pod względem ilości i wartości jest osiem rynków zagranicznych, gdzie operuje Lidl, a gdzie polskie produkty sprzedawały się w 2023 roku najlepiej. Są to:
- Rumunia,
- Czechy,
- Słowacja,
- Litwa,
- Łotwa,
- Węgry,
- Bułgaria,
- Wielka Brytania.
Te same państwa były wskazywane przez Lidla jako największe rynki zbytu dla polskich produktów także w ubiegłym roku. Widać więc, że klienci Lidla nie zmienili preferencji, a jakość polskiej żywności przyciąga ich na dłużej.
W kooperacji z Lidlem działa chociażby Spółdzielnia Mleczarska "Mlekpol". Jak przekonuje Piotr Jankowski, dyrektor wydziału handlu Spółdzielni Mleczarskiej "Mlekpol", 1/3 sprzedaży to eksport m.in. przez sklepy Lidla na rynki zagraniczne.
- Blisko 30 proc. sprzedaży Spółdzielni Mleczarskiej "Mlekpol" to eksport, który rozwijamy m.in. dzięki współpracy z Lidl Polska. Od siedmiu lat dostarczamy nasze mleko, śmietany, sery czy twarogi do sklepów Lidl w Litwie, Łotwie, Estonii, Słowacji czy Niemczech - podkreślił Jankowski.
Za granicę trafiają także polskie warzywa i owoce. 38 proc. sprzedaży współpracującej z Lidlem E.C.O. Grupy stanowił w 2023 roku eksport.
- W ramach sieci, poza rynkiem krajowym, dostarczamy świeże owoce do Czech, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, Węgier Litwy i Łotwy. W 2023 roku wraz z tradycyjnym polskim produktem eksportowym, czyli jabłkiem i gruszką, udało nam się zainteresować ofertą owoców jagodowych - tj. truskawką, maliną, borówką, jeżyną - pochodzących z naszych plantacji, co stanowiło 38 proc. zagregowanej sprzedaży - podsumował Paweł Zalewski z Europejskiego Centrum Owocowego (E.C.O. Grupa).
Przemysław Terlecki