Rewolucja w Ikea: Sieć będzie sprzedawać części zamienne do mebli! Wyższy poziom odpowiedzialności społecznej?
Ikea ma zamiar rozpocząć sprzedaż części zamiennych do najpopularniejszych mebli swojej produkcji - informują wiadomoscihandlowe.pl. W ten sposób sieć chce umożliwić klientom drobne naprawy i wymianę zużytych części mebli swojej produkcji i zadbać o zrównoważony rozwój. To nietypowa deklaracja w czasach, kiedy sieci handlowe walczą o każdego nowego klienta, a producenci starają się zachęcić konsumentów do nowych zakupów zamiast reperowania sprzętów, które już kupili.
Największy na świecie sprzedawca mebli opracował system zamówień online, który zostanie wprowadzony na całym świecie już w tym roku. Dzięki temu klienci na całym świecie będą mogli zamawiać części zamienne do mebli, które kupili w sieci.
Według "Financial Times" ten krok ma na celu nie tylko umożliwienie klientom naprawy zepsutych mebli, ale także modernizację i dostosowanie do nowych trendów starych mebli. Klienci Ikei, kupując nowe pokrowce na kanapy, siedziska do krzeseł czy nogi do stołów będą mogli wydłużyć ich żywot i małym kosztem odnowić i uatrakcyjnić wystrój mieszkań.
Według informacji "Financial Times" Ikea wprowadziła już pierwsze testy usługi i dostarczyła klientom na całym świecie prawie 14 milionów części zamiennych w roku finansowym poprzedzającym sierpień 2020 roku.
- Jeśli chcemy, aby zrównoważony rozwój się liczył, musi być przystępny cenowo - tłumaczył decyzję firmy na łamach Financial Times Jon Abrahamsson Ring, dyrektor generalny Inter Ikea. Jak podkreślił, w ten sposób sieć chce pomagać ludziom, którzy chcą ograniczyć swój wpływ na środowisko, ale nie zawsze mają na to środki finansowe. Łatwiej bowiem odnowić meble wykonane z litego drewna niż meblościankę z Ikei. Odnowienie zużytych mebli to także spory koszt. - Dbanie o zrównoważony rozwój może być dostępne nie tylko dla ludzi z grubym portfelem - tłumaczy Jon Abrahamsson Ring.
Ikea już wcześniej rozpoczęła pionierski program odkupu swoich używanych mebli umożliwiający klientom odsprzedaż używanych sprzętów salonom sieci. Detalista odnawiał używane meble, a następnie sprzedawał je taniej kolejnym klientom.
Decyzja sieci wpisuje się w model biznesowy, który zakłada pozycjonowanie się jako firmy odpowiedzialnej społecznie, dbającej o zrównoważony rozwój i wpływ działalności na środowisko naturalne. W ten sposób Ikea realizuje swoją wizję produkcji i dystrybucji mebli i akcesoriów w modelu gospodarki zamkniętej. Założona w 1943 roku firma od dłuższego czasu stara się uświadamiać klientów, jak duży wpływ na środowisko naturalne mają decyzje zakupowe klientów, a podjęta właśnie inicjatywa wydaje się wpisywać w trend - nie kupuj, naprawiaj, wymieniaj, oddawaj.
Agata Kinasiewicz