Reklama

Rezygnacja "Newsweeka" z papierowego wydania bez wpływu na "Newsweek Polska"

Decyzja amerykańskiego wydawcy "Newsweeka" o rezygnacji z jego drukowanej wersji nie ma wpływu na tygodnik "Newsweek Polska" - poinformowała PAP rzeczniczka wydawcy polskiego tytułu Anna Gancarz-Luboń. Ostatnie papierowe wydanie "Newsweeka" ukaże się w grudniu.

Ostatnie drukowane wydanie renomowanego amerykańskiego tygodnika "Newsweek", który w przyszłym roku będzie miał 80 lat, trafi na rynek 31 grudnia 2012 roku. Później będzie on dostępny już tylko w wersji cyfrowej pod nazwą "Newsweek Global". Ma to być pojedyncze wydanie o zasięgu globalnym, dostępne w formacie cyfrowym na zasadach prenumeraty.

Reklama

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Ringier Axel Springer Polska - wydawcy "Newsweek Polska" - decyzja amerykańskiego wydawcy nie ma "absolutnie żadnego" wpływu na tygodnik wydawany w kraju.

- Tytuł, wydawany w Polsce od ponad 11 lat, ma bardzo mocną pozycję na rynku, cieszy się uznaniem czytelników i zainteresowaniem reklamodawców - zaznaczyła.

Medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej prof. Wiesław Godzic ocenił w rozmowie z PAP, że decyzja amerykańskiego wydawcy jest ryzykowna. Zaznaczył jednak, że na pewno została dobrze skalkulowana.

- To, że zdecydował się na to "Newsweek" - bardzo wpływowy i poważny tygodnik - zapewne jest wynikiem solidnej kalkulacji. Pewnie cały świat dziennikarski i wydawniczy patrzy na to, co z tego będzie - powiedział.

Sprawdź bieżące informacje z rynku mediów na stronach Biznes INTERIA.PL

Godzic przypomniał, że według francuskiego medioznawcy Bernarda Pouleta, autora książki "Śmierć gazet i przyszłość informacji", to właśnie w 2012 r. miał nastąpić koniec prasy papierowej.

- Jak widać, nastąpił początek tego procesu. Ja w to nie wierzyłem, sądziłem, że to taki potwór, który przez kilkanaście albo kilkadziesiąt lat się nie pojawi. Obserwujmy to, bo to jest jednak początek końca prasy papierowej, aczkolwiek ten koniec może trwać i kilkanaście lat - powiedział.

W ocenie Godzica jest jeszcze za wcześnie, by na podobny krok zdecydował się któryś z polskich wydawców prasy.

- Przestrzegałbym tych wszystkich, którzy - tak, jak u nas się słyszy - chcieliby w tę ścieżkę wpuścić gazety. To zupełnie inny rynek. Stracilibyśmy najprawdopodobniej te tytuły, bo straciłoby się starą, przygotowaną grupę czytelniczą, a nie sądzę, żeby młodzi wtedy jakoś szczególnie ruszyli po jakiekolwiek gazety. Nie wyobrażam sobie, że zrobi to np. "Gazeta Wyborcza" - powiedział.

Sprzedaż papierowych wydań gazet, zwłaszcza dzienników, w Polsce systematycznie spada. Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, liderem rynku jest "Fakt", który w ubiegłym roku rozchodził się średnio w 395 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce zajęła "Gazeta Wyborcza" (ok. 306 tys.), a trzecie - "Super Express" (174 tys.). Wszystkie zanotowały w 2011 r. spadki sprzedaży - "Fakt" o 9,8 proc., "GW" - o 8,8 proc., a "SE" - o 5,3 proc.

Kilkuprocentowe spadki dotknęły w ub.r. też inne duże dzienniki - "Rzeczpospolita" rozchodziła się w nakładzie o 8,4 proc. mniejszym niż rok wcześniej (średnio w 129 tys.), a "Dziennik Gazeta Prawna" - o 8 proc. (92 tys.). Spadki zanotowały też wszystkie duże dzienniki regionalne i większość dużych tygodników opinii.

"Newsweek Polska" jest drugim pod względem wielkości sprzedaży tygodnikiem opinii. W sierpniu br. (ostatnie dostępne dane ZKDP) pozycję lidera zajmowała "Polityka" ze 136,7 tys. sprzedanych egzemplarzy papierowych i 1284 elektronicznych. "Newsweek Polska" sprzedał nieco ponad 134 tys. wersji papierowych i 1080 e-wydań. Na trzecim miejscu uplasowało się "Uważam Rze" (132,3 tys. egzemplarzy drukowanych i 184 elektroniczne), a na czwartym "Wprost" (sprzedane 71,3 tys. drukowanych i 2030 elektronicznych wydań).

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: PAP | "Newsweek" | Polskie | wydma | Newsweek | 'Newsweek' | media

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »