Rolnicy dzierżawią grunty CPK. Ponad 600 hektarów w użytkowaniu
Spółka CPK dzierżawi rolnikom grunty przeznaczone pod budowę lotniska i infrastruktury związanej z lotniskiem. To grunty m.in. na na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny w listopadzie i grudniu przeznaczyła ponad 647 ha nieruchomości do dzierżawy dla rolników - poinformowała spółka we wtorkowym komunikacie. Dodano, że 393 ha należy do CPK, a 254 ha to grunty Skarbu Państwa.
"Zanim rozpocznie się budowa CPK i związane z nią inwestycje, jak lotnisko, linie kolejowe czy drogi, spółka stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom rolników, umożliwiając im kontynuowanie korzystania z gruntów. Pomaga to w zachowaniu równowagi między interesami inwestora, a potrzebami lokalnej społeczności" - podano w komunikacie.
Spółka CPK zaprosiła rolników zainteresowanych dzierżawą nieruchomości położonych m.in. na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki do zawierania indywidualnych, odpłatnych umów obowiązujących nie dłużej niż do końca 2025 roku.
Informacje o nieruchomościach przeznaczonych do dzierżawy są sukcesywnie podawane do publicznej wiadomości na stronie BIP spółki.
Spółka CPK poinformowała, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) kupiła dotychczas ponad 1 tys. 800 działek o łącznej powierzchni 1 tys. 721 ha. Zaawansowane rozmowy z właścicielami dotyczą kolejnych ok. 300 ha.
CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
***