Rośnie liczba elektryków. Rewolucja rozbije się o ich ceny
W I kwartale br. zarejestrowano w Polsce 139,9 tys. nowych samochodów osobowych, 15,3 tys. aut dostawczych, 7,2 tys. samochodów ciężarowych, 0,6 tys. autobusów oraz 2,1 tys. motocykli i 1,6 tys. motorowerów. Rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych. W pierwszym kwartale br. zarejestrowano ich (łącznie z hybrydami plug-in) 340 sztuk. Zdaniem analityków rynku auta elektryczne kupują jednak w większości firmy bo ich cena jest dla większości niedostępna.
Na prowadzenie wysunął się segment małych i średnich SUV-ów, który odnotował 24% wzrost i 29% udział. , kolejny - dotychczasowy lider - segment C wzrósł o 5%, zaś segment B o 14%.
W 2017 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 8,2% r/r i wyniósł 33,1 mld euro. W I kwartale 2018 roku nieco gorszy wynik wypracowały fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 177,9 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 12,1% r/r.
Maleje tempo wzrostu rejestracji samochodów osobowych dokonywanych przez klientów instytucjonalnych
W I kwartale 2018 roku zarejestrowano w Polsce 139,9 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 11% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W stosunku do 2017 roku można zauważyć, że wzrost w segmencie klientów instytucjonalnych, którzy w I kwartale br. odpowiadali za 65,3% rynku, zmalał do 13,3% po wzroście rok wcześniej o 25%.
Mimo wyraźnego wzrostu rejestracji przez klientów indywidualnych, od lat mamy do czynienia ze stałym i wzmacniającym się udziałem zakupów firmowych. Wprawdzie tempo popytu na samochody wśród nabywców indywidualnych rośnie, jednak ich udział obniżył się kolejny raz - nawet w najlepszym dla nich okresie tj. w I kwartale bieżącego roku - do niespełna 35%.
Pozostaje wierzyć że ta tendencja zostanie powstrzymana, choć obecne wyniki na to nie wskazują - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rozwój segmentu aut z napędem elektrycznym
W I kwartale 2018 r. wzrosła liczba rejestracji we wszystkich segmentach, oprócz kategorii małych i średnich MPV (-17%), dużych MPV (-12%) oraz kategorii D (-1%). Najwyższy wzrost został odnotowany w segmencie E (+66%) oraz F (+33%)
Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych!
W pierwszym kwartale br. zarejestrowano ich (łącznie z hybrydami plug-in) 340 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 114%. Polacy rejestrują również coraz więcej aut z innymi napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi) - w pierwszym kwartale 2018 roku liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 14,8% i wyniosła 5,6 tys. sztuk.
Wciąż znacznie więcej pojazdów z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni - w ich przypadku odnotowano także większą dynamikę wzrostu (+23,3%) - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost w segmentach pojazdów użytkowych
Przez pierwsze trzy miesiące br. zarejestrowano 15,3 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 5,0% więcej w porównaniu do I kwartału 2017 roku. Rejestracje samochodów ciężarowych zwiększyły się o 14,7,% r/r, do poziomu 7,1 tys. sztuk. Za wzrost w tym okresie odpowiadają ich wszystkie segmenty masowe, poza niewielką częścią do 6t.
Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t wzrósł z kolei o 9,2% - w pierwszym kwartale zarejestrowano 6,9 tys. sztuk. Na uwagę zasługuje szczególnie tempo wzrostu naczep wywrotek (+29%). O 14,2% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t), których od stycznia do marca br. zarejestrowano 627 sztuk. Do wzrostu tej kategorii pojazdów przyczyniły się jedynie autobusy miejskie.
Wzrost liczby rejestracji autobusów miejskich jest bardzo ważnym sygnałem. Świadczy o trwającym procesie odnowy wysłużonego taboru miejskiego. Nowe autobusy miejskie nie tylko zwiększą komfort jazdy pasażerów i podniosą poziom bezpieczeństwa.
Przede wszystkim wpłyną na znaczną redukcję szkodliwych emisji i ogólną poprawę jakości powietrza w miastach i aglomeracjach miejskich, zwłaszcza, że w I kwartale przybyło kolejnych 46 eko-autobusów - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Spadki na rynku motorowerów i motocykli
W pierwszym kwartale 2018 roku zarejestrowano 2,1 tys. nowych motocykli, czyli o 29% mniej niż w analogicznym okresie 2017 roku.
W pierwszych trzech miesiącach tego roku odnotowaliśmy duże spadki w kategorii motorowerów, których wydania zmniejszyły się aż o 55,5% w stosunku do I kwartału 2017 roku. Istotny wpływ na taką sytuację miało przyspieszone przygotowanie do tegorocznego sezonu w ostatnim kwartale ub.r., kiedy obserwowaliśmy wzrost rejestracji przed zmianą wymagań z początkiem 2018 roku normy Euro 4 dla nowych pojazdów tej kategorii - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Dynamicznie zwalnia produkcja w fabrykach ulokowanych w Polsce
W pierwszym kwartale 2018 roku ogółem wyprodukowano w Polsce 177,9 tys. pojazdów samochodowych, aż o 12,1% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych - od stycznia do marca z taśm zjechało 130,4 tys. sztuk, o 17,5% mniej niż przed rokiem. Nieco wolniej spadła liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego (-2,4%).
Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych
Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować w ujęciu rozszerzonym, eksport motoryzacyjny z Polski w całym 2017 roku. Przez 12 miesięcy wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 33,1 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tymi silniki), których eksport sięgnął 21,1 mld euro (+ 7,0% r/r), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 12,1 mld euro tj. o 10,4 % więcej niż rok wcześniej.
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna",
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów oraz czterokołowych pojazdów motocyklowych, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych przeznaczonych do pierwszego montażu.
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego.
........................................
Auta elektryczne w Polsce: 2 promile, 15. w UE
W I kwartale br. w Polsce zarejestrowano 340 samochodów elektrycznych (w pełni elektrycznych i hybryd plug-in), o 114% więcej niż rok temu - wynika z najnowszych danych ACEA. Taki wynik to tylko 2 promile całkowitej sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce i dopiero 15. miejsce w Unii Europejskiej.
Eksperci Exact Systems zawracają uwagę, że większym zainteresowaniem wśród polskich kierowców cieszą się klasyczne hybrydy. Od stycznia do marca br. z salonów wyjechało 5277 aut hybrydowych, co daje nam 7. lokatę w UE.
2 promile to za mało
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w I kwartale br. w Polsce zostało sprzedanych 340 nowych samochodów z napędem elektrycznym: 152 auta w pełni elektryczne (+130%) oraz 188 hybryd plug-in (+102%). Może cieszyć dynamika - prawie 114% r/r, jednak udział w rejestracji wszystkich nowych osobówek już nie za bardzo.
Wyniósł zaledwie 2 promile (0,2%), podczas gdy średnia Unii Europejskiej była ponad osiem razy wyższa (1,7%). Wolumen sprzedaży pozwolił Polsce zająć dopiero 15. miejsce w Unii Europejskiej.
Pierwszą trójkę tworzą kolejno Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja - w każdym z tych krajów w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. zostało sprzedanych ponad 10 tys. aut elektrycznych. W regionie CEE Polska plasuje się na 2. lokacie, za Węgrami.
Hybrydy bliższe sercom polskich kierowców
Jeśli już Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem, to zdecydowanie częściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 5277 hybryd (+11,5% r/r). Taki wynik daje nam dobre 7. miejsce w UE. Również 4% udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I kwartale br. jest wyższy niż średnia Unii Europejskiej (3,4%).
Silniki benzynowe wypierają diesle
Ekomoda, afera Dieselgate oraz coraz wyższe standardy emisji spalin nie sprzyjają dieslom. Ich udział w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych spada, zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej. W naszym kraju w I kwartale br. diesle stanowiły 23,2% całkowitej sprzedaży nowych osobówek, rok temu - 27,2%.
Zyskują na tym pojazdy z benzynowym silnikiem, których udział w rynku wzrósł do 71,2% (z 66,9%). W całej Unii udział dieseli w całkowitej sprzedaży spadł z 46% do aż 37,9%, natomiast silników benzynowych wzrósł do 55,5% rejestracji (I kwartał 2017 - 48,8%).
Komentarz Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems:
Podążanie za ekotrendami motoryzacyjnymi w Polsce odbywa się na drodze ewolucyjnej, a nie jak zapowiadał rząd - rewolucyjnej. Nie od razu czy też w bardzo krótkiej perspektywie kierowcy w naszym kraju przesiądą się do aut elektrycznych, głównie z uwagi na zaporową cenę, brak infrastruktury oraz obawę przed nieznanym.
W pierwszej kolejności wybierają bardziej przystępne napędy, zarówno pod względem ceny jak i użytkowania, takie jak hybrydy i auta zasilane gazem. I biorąc pod uwagę całkowity wolumen sprzedaży nowych aut osobowych z alternatywnymi napędami (w sumie 7785 sztuk) plasujemy się w pierwszej 10. Unii Europejskiej, co jest przyzwoitym wynikiem.
Oczywiście jednak, wszystkim stronom - kierowcom, rządowi, producentom - zależy na jak najszybszym rozwoju aut elektrycznych. Na wysokie wolumeny - na poziomie Niemiec czy Francji - będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać, przynajmniej do pełnego wdrożenia rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności. Bez udogodnień dla właścicieli, zarówno finansowych jak i infrastrukturalnych, ciężko bowiem o "rozbujanie" tego segmentu.
Exact Systems S.A
Elektromobilność wpłynie na wiele branż
Elektromobilność wpłynie na wiele branż gospodarki w Polsce i na świecie.
Z raportu "Którym pasem zamierzamy jechać", przygotowanego przez firmę doradczą EY (czyt. iłaj) i ING Bank Śląski, wynika że do 2023 roku podwoi się liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych, a ich cena będzie się powoli obniżać.
Autorzy raportu podkreślają, że jeśli Polska chce skutecznie konkurować z potęgami motoryzacyjnymi, powinna przyspieszyć wprowadzanie rozwiązań związanych z tą branżą. Jarosław Wajer z EY powiedział, że elektromobilność niesie ze sobą wiele korzyści, ale też i ryzyka.
Dodał, że samochody elektryczne są dziś przeciętnie dwa razy droższe od spalinowych, ale ich użytkowanie niesie ze sobą niższe koszty.
Jarosław Wajer wyjaśnił, że rosnąca produkcja aut elektrycznych zmieni system dostaw, a to wpłynie na przykład na sytuację producentów podzespołów do klasycznych samochodów. To z kolei może oznaczać spadek zatrudnienia oraz zmiany działania sieci sprzedaży aut, ze względu na łatwiejszą możliwość ich serwisowania.
Najpoważniejszą barierą rozwoju elektromobilności we wszystkich krajach jest infrastruktura - chodzi na przykład o miejsca do szybkiego ładowania akumulatorów samochodów.
IAR