Reklama

Rośnie sprzedaż mieszkań oraz mebli i sprzętu RTV

Stopniowe ożywienie na rynku nieruchomości mieszkaniowych zaczyna powoli przekładać się na inne, powiązane z nim branże. Od początku roku rośnie sprzedaż materiałów wykończeniowych. Od kilku miesięcy bardzo silny wzrost widać w sprzedaży mebli oraz sprzętu AGD i RTV.

Przez pierwsze trzy kwartały br. aż o 21 proc. wzrosła sprzedaż materiałów wykończeniowych względem analogicznego okresu rok wcześniej, wynika z danych grupy Polskie Składy Budowlane. Spółka ma zasięg ogólnopolski i prawie 15-proc. udział w rynku, co sprawia że jest dobrym barometrem sytuacji w branży.

Reklama

Pierwsze sygnały rosnącego popytu widać w marketach budowlanych, w których zaopatrują się przede wszystkim mieszkańcy dużych miast, remontujący domy czy mieszkania, choć na razie sygnały te są jeszcze bardzo słabe. Firma Euromonitor szacuje, że w 2010 r. wartość tego rynku (sprzedaż w takich sieciach, jak Castorama, Praktiker, Obi, Brico, itp.) podniesie się do 5,5 mld euro z 5,4 mld euro zarówno w 2009, jak i 2008 roku.

Więcej transakcji na rynku mieszkaniowym

Daleko nam co prawda do gorącego okresu 2006-2007, gdy sklepy z artykułami wykończeniowymi przeżywały prawdziwe oblężenie, ale powyższe dane mogą być sygnałem, że coraz więcej osób remontuje lub wykańcza kupione mieszkania.

To może mieć z kolei związek ze zwiększonym ruchem na rynku nieruchomości w tym roku. Pierwsze dane o sprzedaży mieszkań przez deweloperów giełdowych za III kwartał wskazują na wzrost tej sprzedaży o 47 proc. rok do roku, a także o 65 proc. w okresie styczeń-wrzesień (też w skali roku).

Większość mieszkań sprzedawanych jest w stanie deweloperskim, co oznacza, że wymagają wykończenia. Tylko w części są to jednak lokale gotowe. Według szacunków Home Broker za I półrocze, udział gotowych mieszkań w sprzedaży na rynku pierwotnym wynosił 42 proc. Teraz odsetek ten może być mniejszy ze względu na dużą liczbą nowych projektów inwestycyjnych, które są uruchamiane w kolejnych miesiącach tego roku. Będą one skutkować popytem na artykuły wykończeniowe dopiero za kilkanaście miesięcy.

Zwiększony ruch widać też w tym roku na rynku wtórnym obrotu mieszkaniami. Dane Home Broker i Open Finance wskazują na wzrost w III kwartale liczby transakcji o 5,1 proc. rok do roku. Nie każde kupowane mieszkanie z drugiej ręki wymaga generalnego remontu, ale zwykle potrzebuje przynajmniej odświeżenia po dotychczasowych właścicielach.

W górę sprzedaż mebli i sprzętu AGD

W sierpniu sprzedaż detaliczna mebli, AGD i RTV wzrosła o 33,7 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej. Był to szósty z rzędu miesiąc dwucyfrowego wzrostu, który od początku roku osiągnął średnie tempo 15 proc. miesięcznie (r/r). Teoretycznie mogą mieć na to wpływ trzy czynniki - eksport, popyt wewnętrzny oraz podwyżki cen. Jak pokazują jednak dane GUS, ceny mebli, co prawda są minimalnie wyższe niż przed rokiem, ale jest to wzrost znacznie wolniejszy od inflacji. Z kolei sprzęt gospodarstwa domowego tanieje. W sierpniu był on o 2,1 proc. tańszy niż rok wcześniej. Dla porównania w tym samym okresie ogólny poziom cen dóbr i usług konsumpcyjnych wzrósł r/r o 2 proc.

Najlepiej w branży RTV

Co prawda zarówno produkcja mebli, jak i sprzętu gospodarstwa domowego to branże mocno eksportowe, jednak według Tomasza Partyki, dyrektora Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, w bieżącym roku popyt wewnętrzny jest większy niż w 2009 r. - Szczególne ożywienie popytu widoczne jest w segmencie odbiorników telewizyjnych i drobnym sprzęcie audio i wideo - ocenia Tomasz Partyka.

Na rynku AGD sytuacja jest nieco gorsza, wychodzenie tego rynku z kryzysu odbywa się bowiem z opóźnieniem. - Dopiero we wrześniu i październiku br. zaobserwowaliśmy pierwsze oznaki ożywienia popytu wewnętrznego - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. Jak dodaje, w związku ze słabymi wynikami na początku roku cały rok najprawdopodobniej zamknie się na minusie.

Bartosz Turek, Katarzyna Siwek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »