Ruszyły testy pierwszego pociągu Pendolino dla PKP Intercity

Rozpoczęły się testy pierwszych dwóch wagonów szybkich pociągów produkowanych przez Alstom dla PKP Intercity - poinformowała PAP dyrektor ds. komunikacji Alstom w Polsce Dorota Januszkiewicz. Pierwszy pociąg Pendolino ma trafić do Polski na początku sierpnia.

Testy są prowadzone w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano, gdzie produkowane są pociągi. Na razie sprawdzane są dwa wagony pierwszego składu, kolejny etap testów - już całego pociągu - zaplanowano ma maj.

Jak poinformowała PAP Januszkiewicz, do tej pory powstały "pudła", czyli skorupy wagonów do trzech pociągów. Każdy pociąg składa się z siedmiu wagonów. - Teraz trwa ich wyposażanie; zaczynamy prace nad "pudłem" do czwartego pociągu - wyjaśniła. Dodała, że prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem.

Producent, podobnie jak PKP Intercity, nie ujawnia, jak będzie wyglądało wnętrze pociągów. Pytany o to przez PAP prezes przewoźnika, Janusz Malinowski, powiedział jedynie, że szczegóły zostaną przedstawione pasażerom i mediom w najbliższym czasie.

Reklama

Kontrakt PKP Intercity i Alstomu o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Umowę podpisano w maju 2011 r.

Pobierz za darmo program PIT 2012

Pociągi kupione przez PKP Intercity nie będą miały tzw. wychylnego pudła, czyli technologii konstrukcji nadwozia pociągu, która umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Dlatego, jak kilkakrotnie zwracali uwagę eksperci, nazwa Pendolino (z włoskiego wahadełko) dla polskiego pociągu nie do końca jest uprawniona.

Jednak władze PKP Intercity tłumaczyły, że zastosowanie tej technologii pozwoliłoby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej, niż pociągiem bez wychylnego nadwozia, a trasę Warszawa - Kraków o 5 minut. Czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby natomiast taki sam. Koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby jednak o 8-10 proc. wyższy.

Początkowo kolejarze planowali, że szybkie pociągi będą jeździć tylko na trasie Gdańsk - Warszawa - Kraków - Katowice. Prawdopodobnie jednak będą kursować także do Wrocławia i do Rzeszowa.

Pierwszy pociąg Pendolino ma trafić do Polski na początku sierpnia br. W Polsce będą prowadzone dalsze testy, które poprzedzą wydanie potrzebnych pozwoleń i zaświadczeń dopuszczenia do ruchu w naszym kraju. Regularnie nowe składy będą kursować od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Zagłosuj w internetowym referendum w sprawie OFE

PAP
Dowiedz się więcej na temat: PAP | Pendolino | szybkie pociągi | PKP Intercity | koleje | Alstom
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »