Rynek detaliczny w Polsce. Spada liczba sklepów stacjonarnych; przybywa tych w Internecie
W 2021 roku przybyło w Polsce 8 tysięcy sklepów internetowych. Liczba stacjonarnych zmniejszyła się zaś o 300 - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) zebranych przez Dun&Bradstreet, amerykańską firmę dostarczającą dane handlowe. Sklepów stacjonarnych działa teraz 376 100 zaś e-sklepów 52 300.
Jak podaje GUS, mimo trwającej pandemii i zmian zakupowych liczba sklepów utrzymuje się w Polsce na podobnym poziomie co w ubiegłych latach. W 2018 roku było ich 376,2 tys., w 2019 - zanim wybuchła pandemia - 376,4 tys. a w 2020 - 376,3 tys. W latach wcześniejszych - informuje GUS - do 2018 r. włącznie, notowano spadki liczby sklepów.
"W ubiegłym roku rynek detaliczny, mierzony liczbą sklepów skurczył się do poziomu bliskiego 376 tys., co stanowi spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 0,1 proc. Najszybciej ubywa sklepów z artykułami piśmienniczymi i towarami używanymi. Jednocześnie najszybciej przybywa piekarni i ciastkarni. Dzisiaj największą przeszkodą w prowadzeniu małej sprzedaży są rosnące koszty własne. Przede wszystkim media. W tym ceny prądu i gazy, które w krótkim czasie wzrosły nawet o kilkaset procent" - pisze Dun&Bradstreet.
Obecnie, spośród wszystkich sklepów największą grupę - ponad 92 tysiące - stanowią spożywcze. Kolejną, liczącą prawie 67 tysięcy, stanowią spożywczo-przemysłowe. A stacjonarnych sklepów odzieżowych jest w naszym kraju niemal 40 tysięcy - informuje powołując się na GUS "Rzeczpospolita".
W ciągu minionego roku najwięcej ubyło sklepów z artykułami piśmienniczymi. Z danych GUS wynika, że ich liczba spadła w Polsce o 3,2 proc. O prawie 2 proc. mniej jest second-handów, o 1,7 proc. mniej drogerii i sklepów obuwniczych a o ponad jeden procent spadła liczba punktów sprzedających wyroby tytoniowe.
W 2021 roku przybyło zaś piekarni i ciastkarni - o 3,3 proc. Wzrosła też liczba sklepów z wyrobami medycznymi, których jest w Polsce 3100. Częściej też kupujemy kwiaty, bo liczba kwiaciarni wzrosła o 1,5 proc. do 22,5 tysiąca. Prawie o tyle samo przybyło sklepów z zabawkami (1,6 tys.). A o prawie jeden procent więcej jest sklepów sportowych (4,2 tys.) a także stacjonarnych sklepów jubilerskich (3,8 tys.).
Rośnie też liczba e-sklepów. Dun&Bradstreet szacuje liczbę zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych na ponad 52,3 tys. W 2021 roku zarejestrowano 13,3 tysięcy sklepów internetowych a 5,5 tysiąca wykreślono. Dun&Bradstreet zaznacza przy tym, ze faktyczna skala rynku jest większa, bo wiele firm sprzedaje wyłącznie poprzez platformy sprzedażowe. Wzrost liczby sklepów internetowych sprawia, "że polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznych w swoim rozwoju w Europie" - informuje firma.
Ewa Wysocka