Reklama

Rynek domen zmienia strukturę

Rynek domen internetowych w Polsce obejmuje teraz ponad 1 100 000 zarejestrowanych nazw, z czego ponad 300 tys. to domeny globalne i europejskie. W praktyce oznacza to, że co trzecia domena rejestrowana w Polsce jest domeną inną niż .pl!

Już 30 procent wszystkich domen rejestrowanych w Polsce to domeny inne niż polskie, czyli globalne (np. .com, .net, .org) i domena europejska (.eu). Rosnący popyt na tego typu domeny niewątpliwie spowodowany jest faktem relatywnie dużej dostępności atrakcyjnych dla polskich przedsiębiorców nazw w tych rozszerzeniach. Niemały wpływ mają również znaczne obniżki cen rejestracji, oferowane przez rodzimych rejestratorów. Wynikają one między innymi ze wzrostu wartości polskiej waluty. Zmiany na rynku rejestracji domen związane są przede wszystkim ze zmianą stylu myślenia klientów biznesowych w Polsce.

Reklama

- Polski przedsiębiorca coraz częściej zaczyna zauważać wizerunkową wartość domeny internetowej dla swojej firmy. Zauważalny jest trend różnicowania rozszerzeń rejestrowanych domen przez klientów, co między innymi ma służyć ochronie znaku towarowego firmy. Zapewne, jest to także chęć utrwalenia swojego wizerunku jako przedsiębiorstwa o charakterze bardziej międzynarodowym, a także pewnego rodzaju chęć ekspansji na inne rynki - komentuje Daniel Kotyras, dyrektor ds. Marketingu i Public Relations w firmie NetArt.

Ponadto, dzięki rosnącej popularności domen globalnych i europejskich, postępuje dywersyfikacja polskiego rynku, co z kolei umożliwia rodzimym rejestratorom prowadzenie własnej, coraz bardziej niezależnej polityki cenowej. Zyskują na tym przede wszystkim klienci, którzy coraz częściej mogą wybierać spośród bardziej zróżnicowanej oferty domen internetowych. Według informacji zaczerpniętych z EURiD, w Polsce zarejestrowano już ponad 100 tysięcy domen europejskich, z czego blisko 40 proc. w 2007 roku. Stanowi to znakomitą prognozę na rozpoczynający się rok 2008. Wśród wszystkich firm rejestrujących domeny europejskie (według ostatniego raportu EURiD, raport za 3 kwartał 2007 r.), tylko dwie polskie firmy znalazły się w czołówce rejestratorów domen europejskich. NetArt jest teraz na 17. miejscu na świecie, natomiast home.pl zajmuje 20. miejsce. Z informacji uzyskanych od NetArt około 35 proc. ogółu zarejestrowanych w Polsce domen .eu jest zarejestrowanych w tej firmie.

- Sukces, jaki odnosi na rynku rejestracji domen i usług hostingowych NetArt wynika przede wszystkim z nowatorskich rozwiązań marketingowych. Nie bez dumy mogę stwierdzić, że większość naszych pomysłów jest kopiowana później przez konkurentów. Fakt, że to NetArt wchodzi na rynek z nowymi rozwiązaniami jako pierwszy oraz prowadzi jasną i przejrzystą politykę informacyjną na temat oferowanych usług zachęca użytkowników Internetu do korzystania z naszych usług. Właśnie takie działania dają nam ponad 30 proc. udziału w całym polskim rynku rejestracji domen - dodaje Daniel Kotyras. (opr. KM)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »