Rząd zdecydował o zwiększeniu wydatków na drogi o 28 mld zł
Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 28 mld zł limit finansowy na program budowy dróg krajowych - poinformował w komunikacie resort infrastruktury.
Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 20 mld zł limit finansowy na program budowy dróg. "Do 135 mld zł ze 107 mld zł podniósł rząd limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" - napisano w komunikacie.
Jak poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dodatkowe środki będą pochodzić z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek (głównie od międzynarodowych instytucji finansowych), obligacji oraz opłaty elektronicznej.
Resort infrastruktury stwierdził, że do końca roku przedstawiona zostanie lista inwestycji jakie będą sfinansowane w ramach nowego limitu w formie projektu zmian do Programu Budowy Dróg Krajowych.
W komunikacie ministerstwa poinformowano, że przygotowany zostanie odrębny program wieloletni wskazujący zadania dotyczące sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniające ich dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś wraz z rozwiązaniami zabezpieczającymi jego finansowanie z budżetu.
KPRM podała, że zwiększenie środków jest niezbędne ze względu na konieczność podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie wschodniej Polski - przez realizację brakujących odcinków szlaku Via Carpatia w ciągu drogi S19.
"Via Carpatia to kluczowy, transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Zaletami tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień międzynarodowej wymiany handlowej oraz wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych" - napisano w komunikacie po posiedzeniu rządu.
Obecnie łączna wartość zadań z programu drogowego skierowanych do realizacji i realizowanych wynosi 95,4 mld zł. W tym wartość inwestycji już zakończonych to 2,3 mld zł, zadań w realizacji, czyli takich, dla których zostały podpisane umowy i trwają prace budowlane lub projektowe, sięga 48,8 mld zł. Z kolei wartość zadań, które znajdują się w procedurze przetargowej to 35,1 mld zł.
W realizacji znajduje się obecnie 89 zadań o łącznej długości 1271,4 km, natomiast w procedurze przetargowej jest 69 zadań o długości 867,1 km. Łącznie daje to 2138,4 km i stanowi 56 proc. zakresu rzeczowego programu drogowego.
Do wybudowania w ramach programu pozostało jeszcze 2800 km dróg.
W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, S16 i S19, a jego długość to około 680 km.
Via Carpatia to kluczowy projekt drogowy rządu w Polsce, ujęty w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Jak wstępnie wyliczono przebudowa obecnej infrastruktury drogowej i dobudowanie brakujących odcinków pochłonie ok. 35 mld zł.
....................
Kolejne 360 km dróg zostanie od 9 lipca objętych opłatami viaTOLL - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Nowe opłaty będą m.in. na dużych fragmentach DK50 oraz DK92.
Jak poinformował w środę rzecznik spółki na konferencji, do opłat włączone zostaną m.in. duże fragmenty dróg krajowych DK50 (136 km) oraz DK92 (145 km).
ViaToll to system elektronicznego poboru opłat, obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu. Po 9 lipca br. opłata viaTOLL będzie obowiązywała na 3,3 tys. km dróg.